Nieuw Zeeland, de Drijvende Eilanden

Inleiding

Algemeen

Ten oosten van Auckland ligt het Hauraki Gulf Marine Park, het eerste maritieme park van Nieuw Zeeland (vanaf 1969). Dit is een groep eilanden en is iets heel bijzonders. De Maori gaven deze eilanden de bijnaam “Drijvende eilanden”. De Aucklanders zelf komen hier om te ontspannen en te sporten. Van alle eilanden van de Hauraki Golf zijn er 47 die beschermd zijn. Er leven veel inheemse bomen en planten. Tot de Drijvende eilanden behoren:

  • Rangitoto
  • Motutapu
  • Waiheke
  • Great Barrier
  • Little Barrier

Stappen

Rangitoto island

Dit eiland ligt op 8 km ten noordoosten van Auckland. Eigenlijk is het eiland een slapende vulkaan van 6 eeuwen oud. Het is mogelijk om naar de top van de vulkaan te wandelen. Het wandelpad bestaat uit vulkanisch gesteente, dus stevige wandelschoenen zijn wel een vereiste. Vanaf de ruim 250 meter hoge top is een spectaculair uitzicht op de stad en baaien. In ongeveer 4 uur wandelt men het hele eiland rond. Vanaf het eiland loopt een weg naar Motutapu island.

Motutapu Island

Door een weg verbonden ligt dit eiland naast Rangitoto island. Dit eiland is voornamelijk met gras overdekt en er leven veel boeren. Dit is eveneens een prima eiland om te wandelen en er is een eenvoudige camping aanwezig.

Waiheke Island

Dit eiland is het dichtstbevolkte eiland van de Drijvende eilanden en ligt op ongeveer 19 km van Auckland. Bij de Aucklanders is dit eiland heel erg populair om een weekend door te brengen. Hier is kunst van internationaal niveau, waar een bezoek aan een kunstenaar gebracht kan worden. Galerie Artworks is het belangrijkste. Het eiland heeft witte stranden en mooie baaien. Het is prima vertoeven voor een kort verblijf. wandelen en watersport als kajakken en surfen is hier één van de mogelijkheden. Het eiland heeft ook wijngaarden waar een bezoek aan gebracht kan worden.

Great Barrier Island

Op 90 km van Auckland ligt het grootste eiland van de Hauraki Golf. Binnen iets meer dan een half uur is men met het vliegtuig van Auckland op Great Barrier island. Het heeft een prachtige natuur met mooie zandstranden en baaien. Het is er volgens de huidige levensstandaard redelijk primitief. Er wonen maar enkele mensen permanent op het eiland en zij hebben tot op heden nog geen elektriciteit (er zijn dieselgeneratoren en windmolens) of waterleiding. Er wordt nog steeds gebruik gemaakt van regenwater. De meeste wegen zijn nog steeds niet verhard. Een groot deel van het oerwoud is nog ongerept. Op het eiland is het prima vertoeven om te zwemmen, snorkelen en surfen. Ook wandelen kan hier prima.

Little Barrier Island

Dit eiland is alleen te betreden met een speciale vergunning. Het is namelijk een paradijs voor de dieren. Hier leven diverse soorten bedreigde dieren in de dichte bossen van het eiland.

Enkele andere eilanden

Ook tot de Hauraki Golf eilanden, maar niet die van de Drijvende eilanden, behoren onder andere:

  • Tiritiri Matangi Island: Een eiland dat op 25 km van Auckland ligt en er worden rondleidingen met gids georganiseerd. Het eiland alleen betreden worden met een speciale vergunning van het Department of Conservation. Het eiland is één groot beschermd natuurgebied, vogels als de kiwi en takahe leven hier. Evenals vele andere bedreigde vogelsoorten.
  • Kawau island: aan de baai Mansion House staat nog steeds de woning van een van de eerste gouverneurs van Nieuw Zeeland, Sir George Grey. Het was deze gouverneur die de wallabie (kangoeroesoort) op het eiland introduceerde. Het eiland is voor een groot deel in particulier bezit.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Writer2. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren