Omgaan met jaloezie

Jaloezie

Jaloezie is een emotie of gemoedstoestand waarbij men wenst iets te krijgen wat een ander heeft, of waarbij men wenst dat de ander iets niet had gekregen. Het kan hierbij zowel om eigenschappen, materie als relaties gaan. Jaloezie ontstaat wanneer iemand iets heeft wat de jaloerse persoon graag zou willen hebben en belangrijk vindt om te hebben. Met name als de ander wordt gezien als gelijkwaardig, zal de jaloezie hevig zijn, omdat de jaloerse persoon in zo'n situatie aanneemt dat hij datgene net zo goed zelf had kunnen krijgen.

Hoe ontstaat jaloezie?

Jaloezie is een manifestatie van onze angsten

Bij jaloezie geven we vaak de schuld aan externe factoren. Je partner gaat vreemd, je hebt hard gewerkt om jezelf te bewijzen, maar je vervelende collega krijgt de promotie die je zo graag wilde... Maar waar we meestal niet bij stilstaan, is dat jaloezie van binnen komt. Het kunnen alleen jouw gevoelens zijn die tot jaloezie leiden. Meestal is dit het gevolg van een slecht zelfbeeld of weinig zelfvertrouwen. De emotie die tot jaloezie leidt, is angst. De angst om je geliefde te verliezen, de angst om minder goed te zijn dan anderen, de angst om minder mooi te zijn dan anderen, de angst om je baan te verliezen, de angst om minder succesvol dan een ander te zijn... Al deze (en nog veel meer) angstgevoelens leiden tot jaloezie.

Wat kunnen de gevolgen van jaloezie zijn?

Jaloezie kan in feite alleen ongewenste gevoelens oproepen zoals:

  • Negatieve gedachten
  • Vijandige gevoelens
  • Zelfkritiek
  • Suïcidale gedachten
  • Onzekerheid
  • Wraakgevoelens
  • Teleurstelling
  • Verdriet
  • Spijt

Tips om jaloezie te voorkomen

  • Stop controlegedrag. Verwacht niet dat je partner 24/7 aandacht voor je kan hebben en verwacht ook niet dat je vrienden of familie op ieder gewenst moment zin of tijd hebben om samen met jou te zijn. Anderen hebben recht op hun eigen leven en respecteer dit.
  • Test je partner niet uit. De basis van een goede relatie hoort o.a. vertrouwen te zijn. Lukt het je niet om je partner te vertrouwen? In sommige gevallen zegt dit meer over jouw angsten dan over je partner!

Tips om met jaloezie om te gaan

  • In de eerste plaats is het belangrijk om voor jezelf toe te geven dat je jaloers bent. Veel mensen schamen zich voor hun jaloerse gevoelens en proberen ze weg te stoppen. Hierdoor kan de jaloezie alleen onnodig langer aanhouden. Verbetering begint als je eerlijk durft te zijn.
  • Ben je emotioneel afhankelijk van je partner. Zorg dan voor genoeg andere sociale contacten en bezigheden. Op deze manier gun je je partner wat vrijheid en zal je minder snel jaloers zijn als je partner op een bepaald moment geen tijd voor je heeft.
  • Werk aan je zelfvertrouwen. Laat je eigenwaarde nooit afhangen van je partner, familie of vrienden. Een goed zelfvertrouwen zal de jaloerse gevoelens doen verminderen.
  • Wees realistisch. Is jouw jaloerse gevoel wel terecht? Stel je niet te veel eisen aan je partner of vrienden?

Lukt het niet om van je jaloezie af te komen?

Houden je jaloerse gevoelens voor jouw gevoel veel te lang aan? Ga dan in psychotherapie. Dit kan je veel nieuwe inzichten geven waardoor je sneller van je jaloerse gevoelens kunt afkomen.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Anna
05-12-2012
20:59
Dank voor je heldere artikel. Je beschrijft heel duidelijk wat de oorzaken zijn en wat emoties doen bij iemand die last heeft van jaloezie. Ik mis echter hoe om te gaan met een jaloers iemand. Een, die alle jaloezie, frustratie en kritiek eruit gooit alsof de ander/ik een emotionele prullenbak is. Begrip voor de jaloerse is er, maar er zijn echt grenzen.
Reageren