Ontharen met suikerwax

 Suikerwax

Er zijn talloze manieren om van overtollig lichaamshaar af te komen, maar suikerwax is absoluut een van de meest effectieve effectieve en meest natuurlijke ontharingsmethoden. In Europa is deze methode van ontharen niet zo bekend en dit is wellicht te wijten aan het feit dat ontharen met suikerwax met name in Arabische landen wordt toegepast. Suikerwax kun je gemakkelijk thuis maken met suiker, citroensap en water.

Voordelen van ontharen met suikerwax t.o.v. andere ontharingsmethoden

  • Suikerwax is één van de goedkoopste ontharingsmethoden; het enige wat je ervoor nodig hebt is suiker, citroensap en water.
  • Suikerwax is de enige goedkope ontharingsmethode die de haren er met wortel en al uittrekt, maar toch volledig pijnloos is. Het duurt enkele weken voordat de haren terug groeien, en ze komen dunner en lichter terug!
  • Omdat ontharen met suikerwax pijnloos en veilig is, kun je suikerwax voor het hele lichaam gebruiken. Benen, armen, gezicht, oksels, bikinilijn... Alles is mogelijk met suikerwax!
  • Suikerwax neemt direct de dode huidcellen mee, dus eigenlijk is suikerwax een ontharingsmiddel en scrub in één. Hoe efficiënt is dat!?

Hoe maak je suikerwax?

Ingrediënten suikerwax

  • 1 kopje suiker
  • 2 eetlepels water
  • 2 eetlepels citroensap

Bereiding suikerwax

Doe alle ingrediënten voor de suikerwax in een pannetje en breng dit op een laag vuurtje aan de kook. Blijf voortdurend roeren. Binnen 5-10 minuten zou de suikerwax een goudbruin kleurtje moeten krijgen. Wanneer de suikerwax goudbruin is geworden, haal je de pan van het vuur en laat je de suikerwax een kwartier koelen. Wanneer de suikerwax iets is afgekoeld, giet je de suikerwax over in een klein bakje. Wacht minstens een half uur alvorens je gaat ontharen met suikerwax.

Toepassing suikerwax

Reinig de huid grondig en dep deze goed droog. Pak nu een beetje van de suikerwax in je hand en kneed de suikerwax ongeveer een halve minuut. De suikerwax hoort niet plakkerig te zijn en een beetje aan te voelen als klei. Spreid de suikerwax uit over een stukje huid die je wilt ontharen en druk het een beetje aan. Trek de suikerwax er nu in één snelle beweging af. Let op: doe dit tegen de natuurlijke richting van de haargroei in, zodat je alle haartjes in één beweging meeneemt. Je kunt het balletje suikerwax een paar keer hergebruiken. Wanneer je merkt dat er te veel haartjes in de suikerwax zitten, of wanneer het je niet meer lukt om in één beweging de meeste haartjes mee te nemen, maak je een nieuw balletje van het suikerwax mengsel.

Weetjes over ontharen met suikerwax

  • Wanneer je suikerwax te lang verwarmt, zal het hard en donker worden en kun je de suikerwax niet meer gebruiken om je lichaam ermee te ontharen. Maar omdat suikerwax bestaat uit water, citroen en suiker kun je het wél opeten.
  • In veel Arabische landen wordt een aanstaande bruid van top tot teen onthaard met suikerwax. Dit gebeurt op de dag voor de bruiloft. Hierbij komen haar vrouwelijke familieleden bijeen om samen suikerwax te maken en de aanstaande bruid te ontdoen van al haar ongewenste lichaamshaar.
  • Is je suikerwax mislukt? Geen nood! Je kunt suikerwax namelijk heel goedkoop bij Arabische (en soms ook Turkse) speciaalzaken kopen.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Natasja
12-08-2012
10:49
Ik had eigenlijk nog nooit gehoord van suikerwax
Maar ik ga het meteen maken
Bedankt voor je tip!

Xxx Natasja
#2
yvonne
06-02-2013
15:00
ja, ik heb het dus geprobeerd en ben er super happy mee, zelf maken is een optie, maar voor 2 euro heb je een heel potje bij een marokkaanse of turkse winkel of slagerij...;-), dat gooi je 4 seconden in de magnetron en waxen maar.....
Reageren