Op vakantie gaan als vegetarier of veganist

Op vakantie gaan als vegetariër of veganist

Voor veel vegetariërs en veganisten is het heel gemakkelijk om zich aan hun eetgewoonten te houden zolang ze thuis voor zichzelf koken. Bij iemand anders eten, uit eten gaan of op vakantie gaan zijn echter momenten die je op de proef stellen omdat je ineens veel minder keus hebt uit eten en lang niet iedereen zal even enthousiast reageren op het feit dat je vegetariër of veganist bent. Hieronder staan daarom 3 gouden tips om ook op vakantie lekker te kunnen genieten van vegetarische of veganistische gerechten.

3 gouden tips om vegetarisch of veganistisch te kunnen eten op vakantie

Happycow

Op de website happycow.net kun je alle vegetarische en veganistische restaurants wereldwijd opzoeken. Verder kun je ook zoeken naar overige restaurants die enkele vegetarische en/of veganistische gerechten op het menu hebben staan. Daarnaast kan je op de website ook natuurvoedingswinkeltjes opzoeken voor als je ook eens zelf wilt koken.

Aziatische/Indische keuken

Voor vegetariërs geldt dat ze in vrijwel elk land hun vakantie zonder veel problemen kunnen doorbrengen. In veel restaurants staat wel tenminste één vegetarisch gerecht op het menu en anders kan je vaak gewoon vragen of ze het vlees weglaten uit het gerecht. Als dit niet mogelijk is, kan je altijd wel verschillende vegetarische bijgerechten of voorgerechten combineren tot één gerecht. Meestal wordt hier niet moeilijk over gedaan.

Voor veganisten is het vaak een ander verhaal. De meeste restaurants hebben namelijk weinig tot geen gerechten waar helemaal geen vlees, kaas, melk, boter, yoghurt of bijvoorbeeld ei in zit. Je keuze zal in sommige gevallen dus erg beperkt zijn. Sommigen maken hier geen punt van en genieten gewoon van hun vakantie, ondanks de beperkte keuze aan gerechten. De Aziatische keuken is met haar lekkere groenten, kruiden en vegan-vriendelijke sauzen het meest geschikt voor veganisten. Voor mensen die ook op vakantie graag willen genieten van lekker eten, wordt daarom aangeraden om naar een Aziatisch land op vakantie te gaan of om naar een regio op vakantie te gaan waar tenminste één Aziatisch restaurant in de buurt is. Neem van tevoren wel contact op om voor de zekerheid te vragen of ze daadwerkelijk gerechten serveren die geschikt zijn voor veganisten.

Zelf koken

Weet je van tevoren al dat je op vakantie gaat naar een gebied waar er weinig restaurants zijn die vegetarische of veganistische gerechten serveren? Dan kan je ervoor kiezen om de meeste dagen zelf te koken. Met verse groenten en fruit, noten, peulvruchten, pasta, rijst, aardappelen en kruiden kan je zelf lekkere en gezonde gerechten maken. Het is handig als er in de buurt een (natuurvoedings)winkeltje is waar je producten zoals sojamelk, seitan en/of tofu kunt kopen, maar dit is niet noodzakelijk omdat er genoeg voedingsstoffen in de bovengenoemde voedingsmiddelen zitten. Voor de zekerheid kan je wel enkele producten meenemen op vakantie, zoals kruiden en sauzen in poedervorm die je moet aanleggen met water of (soja)melk etc. Dan kan je in ieder geval je favoriete gerechten blijven eten op vakantie zonder dat je veel tijd hoeft te besteden aan het koken.

Tot slot

Als vegetariër of veganist zal je iets meer tijd moeten besteden om geschikte restaurants te vinden op vakantie. Gelukkig kan je met bovenstaande tips in de meeste grote steden wel restaurants vinden die gerechten serveren die ook voor jou geschikt zijn. Zo zie je maar dat je zelfs op vakantie je goede gewoonten niet hoeft op te geven!

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren