Opleiding tot kraamverzorgster

Inleiding

Een baan als kraamverzorgster is leuk en afwisselend. Je bent verantwoordelijk voor de moeder, de baby en de rest van het gezin de eerste paar dagen na de bevalling. Een bevalling is voor zowel de moeder als het kind een heftige gebeurtenis. Als moeder moet je herstellen en uitrusten, terwijl de baby goed in de gaten moet worden gehouden om te kijken of alles goed gaat. De zorg over moeder en kind is de belangrijkste taak van een kraamverzorgster, maar het werk bestaat ook uit de zorg voor de rest van het gezin en huishoudelijke taken. Het doel van een kraamverzorgster is dat het gezin kan genieten van de kraamtijd en dat ze het zonder hulp afkunnen als de kraamtijd over is. Lijkt het je wat om kraamverzorgster te worden, dan heb je de keuze uit verschillende opleidingen. Wat wil je allemaal weten over de opleiding tot kraamverzorgster?

Taken van een kraamverzorgster

Voordat je aan een opleiding begint, is het belangrijk om te weten of het werk wel echt wat voor je is. Om kraamverzorgster te worden moet je niet alleen baby's leuk vinden, maar het verzorgen moet ook in je zitten. Ook zijn niet alle gezinnen of situaties leuk en daar moet je tegenkunnen. Wat moet je allemaal doen als kraamverzorgster?

  • Assisteren bij de bevalling
  • Zorg voor de moeder en de baby
  • Zorg voor de rest van het gezin
  • Advies geven over de verzorging van de baby
  • Advies geven over de voeding van de baby
  • Huishoudelijke taken
  • Visite welkom heten

Opleiding tot kraamverzorgster

Er zijn verschillende mogelijkheden als je een opleiding tot kraamverzorgster wilt.

MBO opleiding kraamverzorgster.

In principe bestaat er geen specifieke MBO opleiding tot kraamverzorgster. De opleiding die je moet volgen om kraamverzorgster te worden is MBO Verzorgende niveau 3. In deze opleiding komen alle aspecten van het verzorgen aan bod. Pas later in de opleiding kan je specifiek kiezen voor de richting kraamverzorgster. Deze opleiding bestaat vooral uit theorie, pas later leer je ook de praktijk. Deze opleiding is ideaal als je net van de Middelbare school afkomt.

Beroeps Begeleidende leerweg

Bij de Beroeps Begeleidende leerweg krijg je een combinatie van theorie en praktijk. Je leert de theorie op school of thuis, maar je leert ook gelijk in de praktijk. Vaak moet je een minimaal aantal uur in de week met een ervaren kraamverzorgster meelopen. Op die manier kan je de geleerde theorie in de praktijk brengen en van iedere ervaring steek je weer wat op. Voor deze opleiding wordt vaak een minimum leeftijd gevraagd (18 of 21) of anders een vooropleiding in de zorg. Deze opleiding duurt korter dan de MBO opleiding, vaak heb je binnen anderhalf jaar je diploma. Wanneer een kraamzorgbureau personeel zoekt, dan bieden ze vaak deze opleiding aan. Deze opleiding is ideaal als je volwassen bent en geen zin hebt om nog fulltime op school te zitten.

Verkorte opleiding tot kraamverzorgster

Soms is het ook mogelijk om een verkorte opleiding tot kraamverzorgster te volgen. Je hebt hiervoor wel de juiste leeftijd, diploma's of werkervaring nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de opleiding MBO verzorgende niveau 2. In principe ken je alle basisprincipes al en zal het vooral om de praktijk gaan. Met deze opleiding krijg je specifieke theorie over het kraamwerk en veel praktijk. Deze opleiding duurt drie maanden tot een half jaar. Deze opleiding is speciaal voor mensen die al een opleiding of werk hebben in de zorg maar die graag verder willen als kraamverzorgster.

Conclusie

Wanneer je van verzorgen en van baby's houdt, dan is de opleiding tot kraamverzorgster misschien wel wat voor jou. Er zijn verschillende mogelijkheden als je kraamverzorgster wilt worden. Je kan namelijk voor een complete MBO opleiding kiezen. De opleiding die je voor kraamverzorgster nodig hebt is MBO verzorgende niveau 3. Deze opleiding bestaat vooral uit theorie over het verzorgen, pas later kan je kiezen voor kraamverzorgende en kan je gaan stage lopen. Deze opleiding duurt drie jaar. Maar je hebt ook de mogelijkheid om een verkorte opleiding te kiezen. Deze opleidingen zijn een combinatie van theorie en praktijk. Vaak worden er wel voorwaarden gesteld om de opleiding te mogen volgen, denk bijvoorbeeld aan je leeftijd of vooropleiding.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Priscilla. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Cor mulder
16-10-2012
18:10
Kunt u aangeven wat de te bewandelen weg is vanaf de lagere school. VMBO of MAVO?
#2
priscilla
16-10-2012
21:45
De MAVO bestaat niet meer. Dat is het VMBO geworden!
#3
Celina
13-12-2012
14:59
Waar kan je de verkorte opleiding volgen ?
Ik heb bijna het hele internet afgezocht en bedrijven maar helaas vind ik niet veel..
heb al veel mails verstuurd voor de verkorte opleiding.
Ik wil die heel heel graag volgen
ik ben 21, mbo niveua 2 en zelf moeder.

Hoop geholpen te worden!
#4
Stef
13-12-2012
19:23
@Celina, Ik zag op de website http://www.opleidingkraamverzorgster.com meerdere mogelijkheden staan voor verkorte opleiding tot kraamverzorgster.

Weet niet waar je vandaan komt?
#5
fleur
18-12-2012
19:31
ik heb een vraag je met spoet werkstuk moet morgen ingelevrd hebben. vraagje is zijn er ook mannen in de kraam zorg en hoe heten die dan en op de hoeveel zijn mannen er dan . kan het nergens vinden maar heb het wel nodig
Reageren