Over Ricardo Semler - the Seven Day Weekend

Inleiding

Ricardo Semler is de CEO van Semco, een Braziliaans bedrijf wat zich heeft uitgebreid van 100 werknemers in 1980 tot 3000 werknemers tegenwoordig. Dit op een manier die gerelateerd is aan het ezel zonder kop verhaal wat in zijn boek Semco-style wordt uitgelegd.

Hij is auteur van diverse bestsellers zoals Semco-Style, Marverick en the seven day weekend. Hierin gaat hij in tegen alle standaard coporate regels die in huidige organisaties gelden, want hij houdt niet van vanzelfsprekendheid en trekt alles in twijfel:

Waarom is zijn meestgesproken woord en creativiteit is wat hij zoekt. Zijn opmerking is: als je creatieve werknemers wilt, verstik ze dan niet in een keurslijf van onzinnige regels, als iets niet interessant genoeg is om over te vergaderen, ga dan wat anders zinnigs doen, loop gewoon weg, waarom werktijden als het werk al klaar is?

Zoek je eigen werktijden uit. blijft altijd een starter als bedrijf, hier doelt hij op de manier van werken, de gretigheid van dingen maken, creëren.

The seven day weekend

Met The Seven Day Weekend heeft Ricardo Semler niet alleen een bestseller geschreven, hij wil hiermee duidelijk maken dat het raar is als je zondagavond je email bekijkt, een planning maakt, een paar belletjes pleegt, je ook maandag middag naar de bioscoop zou moeten kunnen gaan met je kinderen als je dat zou willen. Hierbij reist natuurlijk weer de vraag, waarom we dit niet doen...

Onderwijs

Daarnaast houdt Ricardo Semler zich ook bezig met de basis van het systeem: het onderwijs. Hij heeft een nadrukkelijk mening over hoe onderwijs en opleidingen zouden moeten worden vormgegeven. Zelf heeft Ricardo in Brazilie verandert dat kinderen opgeleid dienen te worden door mensen uit de praktijk en niet uit de theorie en boeken. Want, zo zegt hij, die boeken kan je er altijd nog naast lezen. De workshop Kinderen en Creativiteit is volop in ontwikkeling. Daarnaast gaat Ricardo in tegen de Gemaakte managers met een MBA titel. Een opleiding volgen blijft altijd interessant. Het is echter van groot belang Welke opleiding.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Hotdog. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren