Overwinteren op Lanzarote

Inleiding

Onlangs (medio januari) zijn we een weekje op Lanzarote geweest. Hartje winter. We vertrekken hier bij een temperatuur van iets onder nul en we komen aan op Lanzarote waar het 25°C is. En deze temperatuur blijft niet beperkt tot deze dag. De hele week kunnen we genieten van deze geweldige warmte, waarbij soms zelfs de temperatuur nog hoger oploopt. Geweldig om te realiseren dat je na 4 uren vliegen een verschil van ongeveer 25-30°C kunt overbruggen. Ik zou werkelijk wel een keer wat langer willen blijven, echt overwinteren, maar ik moet nog steeds werken, dus het komt er nog niet van. Wellicht over een aantal jaren wanneer ik met pensioen ben. Maar goed, dit voorproefje pakken ze ons niet meer af. En wat hebben we genoten!

De reis

Zoals zovelen hebben we een goedkope reis (van een bekende prijsvechter) kunnen boeken via Internet. Vervolgens hebben we eveneens een niet al te duur hotel geboekt aan de oostkust in Costa Tequise, een badplaats iets ten noorden van de hoofdstad Arrecife, ongeveer in het midden van het, ik dacht , ongeveer 850 km² grote eiland. Vertrek vanaf vliegveld Niederrhein, zeg maar bij ons in de achtertuin, en na 4.5 uur vliegen zijn we op het vliegveld Lanzarote. We willen meteen met het openbaar vervoer naar ons hotel reizen, maar daarvoor moeten we nog een half uur wachten. Dan maar met de taxi, ook al omdat het donker begint te worden.

Hotel

In het hotel (dat overigens een aparthotel is) aangekomen, worden we keurig en behulpzaam ontvangen door een vriendelijk meisje dat behalve Engels ook Duits spreekt. Haar moeder blijkt Duitse te zijn en haar vader is van Spaanse afkomst. Ze is pas enkele maanden in dienst. Ze vertelt al meteen dat we de volgende dag (zondag) naar Tequise moeten gaan, want daar is markt. Nadat alle formaliteiten geregeld zijn, laat ze ons op de plattegrond zien waar zich ons appartement bevindt. We zijn nog ruim op tijd voor het diner (buffet), zo zegt ze. We lopen naar ons eenvoudig, maar keurig onderhouden onderkomen en zien al gelijk dat er een fles witte wijn (van het land) op tafel staat. Dat vind ik nou zo geweldig. Deze mensen houden rekening met je. Ze weten dat je van het vliegveld komt en nog niets of weinig hebt genuttigd. We ontdoen ons van de overtollige warme kleding, ik trek op aanraden van mijn vrouw meteen de fles open, giet twee glazen vol, open de tuindeuren en we begeven ons naar het balkon. Even rusten en genieten! De wijn smaakt heerlijk, wat wil je ook na zo´n reis. Ik vul de glazen nog een keer, de fles is dus al voor driekwart leeg, we leggen de plattegrond van het eiland voor ons en weten dan ongeveer waar we ons bevinden. Het zal ongeveer acht uur zijn geweest wanneer we richting restaurant lopen. Een vriendelijke kok vraagt naar ons appartementnummer en leidt ons naar een tafeltje voor twee personen. Op de vraag wat ik wil drinken, zeg ik: ´bier van het land´. Mijn vrouw een rode wijn (ook van het land) en we beginnen met het smakelijke buffet. Voor relatief weinig geld extra hebben we halfpension geboekt. Nou als je dan ziet wat je te eten krijgt, magnifiek! Na dit heerlijk maal bezoeken we nog wat kroegen met live muziek, waarbij ik menig glas bier achterover heb geslagen en mijn vrouw een aantal glazen wijn. Voldaan van deze prachtige namiddag en avond op Lanzerote keren we rond middernacht terug naar ons hotel.

Bezienswaardigheden

De markt in Tequise

Na een fijne nacht, mijn vrouw iets minder door hoofdpijn veroorzaakt door de wijn, en een ook weer uistekend ontbijt gaan we met de bus naar Tequise voor een bezoek aan de markt. Het openbaar vervoer is uitstekend op Lanzerote, maar je moet soms wel weten (door alsmaar te vragen) hoe het in elkaar steekt. We willen een keer met de bus naar het noorden. Staan we daar op het station, blijkt die bus vanaf een ander station te vertrekken. Dat bedoel ik nou. Ben je iets meer tijd kwijt, maar wat maakt het uit je hebt toch vakantie?

Leuke, grote, drukke markt. Uiteraard veel kleding, hoeden, leer etcetera, maar ook veel kunst en curiosa. Zelfs een optreden van een folkloregroep met live muziek. Dat maakt het allemaal veel interessanter. In één van de eerste kraampjes die we tegenkomen verkoopt een keuterboertje zijn producten. Lekkere aardbeien en een fles eigengemaakte rode wijn, die ik, want mijn vrouw wilde nog geen wijn, van te voren mag proeven.
de wijn en aardbeien afrekenen bij het keuterboertje
Hij spreekt geen woord Engels dus dat wordt een conversatie met gebruikmaking van handen en voeten. Hij wijst mij er wel op dat ik de portemonnee goed moet verbergen. Fijn toch! Overigens, zowel de witte als rode wijn van het eiland zijn uitstekende wijnen. Het gebied La Geria, in het zuiden staat bekend om de wijnbouw, echter je vindt ook druivenstruiken bij particulieren, zoals waarschijnlijk de boer op de markt waar ik de wijn heb gekocht. Deze struiken worden tegen de wind beschermd door muurtjes van lavastenen waardoor het vocht in de bodem minder snel verdampt.
druivenstruiken omringd door muurtjes van lavastenen

Wandelen

De volgende dagen hebben we met de bus gereisd: een dag naar het noorden, naar het plaatsje Orzola en een dag naar Yaiza, meer in het zuiden waar we heel veel hebben gewandeld. We zijn ook met de wandelschoenen aan vanaf Niederrhein vertrokken omdat we maar 10 kg bagage mee mogen nemen (vandaar die goedkope reis). Vooral het noorden is geweldig met al die lavavelden. We hebben daar uren gewandeld. In de buurt van Yaiza trekken we veel door bergachtig gebied waar ik een kleine plant heb meegenomen (ik ken nog steeds de naam niet, maar het plantje groeit in ieder geval goed, zie mijn weblog[http://reneleijzer.blogspot.com/2010/01/wat-is-dit-voor-een-plant.html]. Als iemand de naam weet dan hoor ik het graag. Je kunt je wellicht voorstellen dat we ´s avonds helemaal gebroken, maar voldaan al vroeg op bed liggen.

Autoreis

Vervolgens hebben we twee dagen een auto (Volkswagen Fox) gehuurd voor slechts 50 euro. Ik heb gemerkt dat de brandstof erg goedkoop is. Met dit autootje hebben we het hele eiland afgereisd en bezoeken we ´Jameos del Agua´, een vulkanische tunnel ontstaan door een eruptie van La Corona Volcano. Wat een geweldig schouwspel! Ik zal enkele foto´s plaatsen op mijn blog. Vervolgens naar het indrukwekkende ´Cueva de los Verdes´,
detail uit de grot van Cueva de Los Verdes
een onderaards vulkanisch landschap, dat vlak in de buurt ligt. De detailfoto hiernaast laat zien dat het wel een schilderij lijkt. De stichters van deze grotten zijn respectievelijk César Manrique en Jesús Soto. Met name Manrique heeft veel betekend voor dit uitzonderlijke eiland. Laat in de middag nog even ´Mirador del Rio´ bezocht, dat een prachtig uitzicht biedt op het eiland La Graciosa
uitzicht op La Graciosa
en het nog verder noordwestelijk gelegen Montaña Clara, een onbewoond eiland dat nagenoeg alleen uit een vulkaan bestaat.

De volgende dag rijden we naar het Parque Nacional de Timanfaya. Een prachtig gebied waar je helaas niet wandelend door kunt reizen. Je wordt met een bus rondgereden en zittend of staand in de bus kun je foto´s maken. Op het terrein kun je nog wel genieten van experimenten, die kunnen worden uitgevoerd omdat de temperatuur in de bodem heel erg hoog is (op een tiental meter in de grond is de temperatuur 600°C!): water dat in een pijp wordt gegoten en als een geiser naar buiten treedt, hooi dat vlam vat wanneer dit in een heet gat in de bodem wordt gedeponeerd en barbecueën boven zo´n warm gat. De laatste dagen nog wat vertoefd in de hoofdstad Arrefice en in Puerto del Carmen, een badplaats met een gigantisch lang strand en promenade. Na een week zit deze heerlijke, weliswaar korte vakantie er op. We hebben zoveel gezien en gedaan dat we nauwelijks tijd over hebben gehad om te zonnen. Maar dat vinden we niet zo erg, dat halen we hopelijk van de zomer in ons eigen landje wel in. Laat in de middag vliegen we terug. De reis is nu korter, slechts 4 uren duurt de vlucht. ´s Nachts om precies twaalf uur zijn we thuis en koud dat het is, brrr!

Conclusie

Lanzarote is een geweldig eiland met vriendelijke mensen. Van de Canarische eilanden hebben we al Gran Canaria, Tenerife en La Gomera bezocht. Merkwaardig eigenlijk dat deze eilanden er allemaal anders uitzien, zelfs het klimaat is anders. Het is goed vertoeven op deze relatief kleine eilanden. Toch heeft Lanzarote ons het meest bekoord. Waarschijnlijk komt het door het prachtige landschap met al die vulkanen, die trouwens niet erg hoog zijn, zo´n 600 meter. Je kunt er fijn wandelen, zelfs zonder iemand tegen te komen. Bovendien is de temperatuur altijd aangenaam, zo´n 25°C. Het waait er wel veel waardoor je ´s avonds graag een trui aan hebt. Ik heb begrepen dat het hoogseizoen is rond deze tijd, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Er blijkt volop plek te zijn in de restaurants en café´s, waar je ook komt. De bevolking snapt er eigenlijk ook niets van. Kennelijk hebben deze vakantieoorden ook te kampen met de recessie. Of trekken toeristen naar andere gebieden, zoals Turkije of Egypte?