Papieren schadeformulier vervangen met smartphone app

Smartphone app vervangt papieren schadeformulier

Goed nieuws voor alle automobilisten met een smartphone. Dankzij de lancering van de website www.mobielschademelden.nl kunnen de papieren schadeformulieren voortaan bij een aanrijding gewoon in het handschoenkastje blijven. Deze, speciaal voor gebruik op smartphones ingerichte, website stelt vanaf de week van 17 oktober een gratis app ter beschikking in de Android Market en de Apple App Store. Wanneer er een aanrijding tussen twee voertuigen plaatsvindt, moet minimaal één van de partijen een smartphone hebben en de andere partij(en) dienen minimaal in het bezit te zijn van een mobiele telefoon.

Extra gemak met de schadeformulier app

De realisatie van gebruiksgemak voor de klant stond centraal bij de ontwikkeling van deze app die het Europees Schadeformulier vervangt. Het Verbond van Verzekeraars, dat overigens de initiatiefnemer van de applicatie is, stelt dat er een enorme tijdwinst optreedt voor de consument. Bovendien levert deze manier van werken meer gemak. En wie wil er nu geen vlottere afhandeling van blikschade als gevolg van een aanrijding? Zo hoeft er via de app die beschikbaar is op www.mobielschademelden.nl twee keer zo weinig informatie te worden ingevuld als op de papieren formulieren. Alleen de belangrijkste vragen zullen worden gesteld. De toedracht van het ongeluk en de plaats van het ongeluk zijn vast te stellen via GPS-plaatsing. Bovendien worden de voertuig- en verzekeringsgegevens automatisch opgehaald. Daarnaast is er ook nog de mogelijkheid om foto’s toe te voegen bij de melding. Het plaatsen van een handtekening verloopt door middel van het verzenden van een codebericht.

Schade melden binnen 10 minuten

Er zijn diverse tests uitgevoerd om te achterhalen hoe snel een melding wordt gedaan via de app die www.mobielschademelden.nl beschikbaar stelt. Hieruit is gebleken dat men binnen 10 minuten een melding kan doen. Een schadeformulier invullen op papier duurt daarentegen gemiddeld een half uur. Dit komt onder andere doordat verzekeraars niet meer hoeven te wachten tot beide bestuurders die betrokken zijn bij het ongeluk het papieren schadeformulier hebben opgestuurd. Via de website www.mobielschademelden.nl wordt de schade direct gemeld bij de verzekeraar. www.mobielschademelden.nl is hiermee de eerste applicatie wereldwijd die de mogelijk biedt voor het tweezijdig afwikkelen van schade. Hierdoor verloopt het proces gemiddeld drie keer sneller.

Wanneer wordt het Europees Schadeformulier gebruikt?

In Nederland worden er jaarlijks vier miljoen schadeformulieren gedrukt en nagenoeg één miljoen meldingen van schade gedaan. Natuurlijk blijft het Europees Schadeformulier (voorlopig) bestaan. Het idee is om 70% van de meldingen via internet af te wikkelen in de toekomst. Er zijn zelfs ambities om deze applicatie te verheffen tot Europese standaard. www.mobielschademelden.nl zal hier een stevige basis voor leggen. In de andere gevallen zal nog worden teruggevallen op het Europees Schadeformulier. Dit zal voorkomen in o.a. de volgende situaties:

  • Geen van de partijen is in het bezit van een smartphone
  • Eén van de partijen heeft geen mobiele telefoon (bij zich)
  • Aanrijding met een buitenlands voertuig

Bron

www.Eufin.nl – Mobiele app vervangt papieren schadeformulier

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren