Recensie BBC Life

Inleiding, de bedoeling van BBC's Life

Life is een serie natuur documentaires gemaakt door BBC, uitgezonden als deel van het Darwin seizoen op BBC One en BBC HD van oktober 2009 tot december 2009. Deze serie laat een wereldwijd beeld zien van de gespecialiseerde strategieën en extreem gedrag dat de verschillende diersoorten hebben geëvolueerd om te kunnen overleven. Charles Darwin noemde dit the struggle for existence (de strijd van het bestaan). De serie werd volledig in HD(High Definition) opgenomen en dat heeft vier jaren geduurd.

De serie Life bestaat uit 10 afleveringen die allemaal bijna een uur duren, elke aflevering heeft een vaste structuur. Eerst duurt de aflevering zelf ongeveer drie kwartier tot vijftig minuten, daarna laten ze in ongeveer tien minuten zien hoe ze alles gefilmd hebben. Dit is heel interessant omdat ze veel dingen filmen die nooit eerder gefilmd zijn, zoals bijvoorbeeld versnelde beelden van zeesterren onder het ijs van Antarctica of de groei van een compleet bos van een jaar versneld tot één minuut beeld.

Het verhaal wordt in de UK versie aan elkaar gepraat door David Attenborough, DE autoriteit op het gebied van natuurdocumentaires. De USA versie wordt verteld door Oprah Winfrey. Een tip van mij is; zorg dat je absoluut de Attenborough versie krijgt want er zit een groot verschil tussen een echte bioloog en een talkshowhost als het zo een documentaire aangaat.

De serie zelf

De serie bestaat uit 10 afleveringen;

1. Challenges of Life (uitdagingen van het leven)
  2. Reptiles and Amphibians (reptielen en amfibieën)
  3. Mammals (zoogdieren)
  4. Fish (vissen)
  5. Birds (vogels)
  6. Insects (insecten)
  7. Hunters and Hunted (roofdieren en prooidieren)
  8. Creatures of the Deep (wezens uit de diepte)
  9. Plants (planten)
  10. Primates (primaten)

Ik vertel nu in het kort wat je per aflevering kan verwachten.

Challenges of Life

Dit is de intoductie van de serie en je ziet eigenlijk steeds hele korte fragmenten van dieren die later in de serie nog uitgebreid aan bod komen.

Reptiles and Amphibians

In deze aflevering zie je een groep Komodo Varanen die een water buffel bijten en daarna geduldig drie weken wachten tot de buffel zodanig is verzwakt van het gif dat ze hem zonder risico kunnen pakken. Je ziet ook slow-motion beelden van de Groene Basilisk, bij het volk beter bekend als de Jezuschristus- hagedis. Je ziet precies hoe hij over het water kan rennen.

Mammals

In de aflevering over zoogdieren zie je hoe een spitsmuis een ingewikkelde route uit het hoofd kan leren en ook daadwerkelijk kan gebruiken als hij achterna gezeten wordt door een hagedis. Rendieren maken de langste migratie over land van alle dieren door de Arctische toendra.

Fish

In deze aflevering is veel aandacht voor de zogenoemde vliegende vissen, deze kunnen wel tot 200 meter ver over het water vliegen. Vliegende vissen leggen overigens op een hele interessante manier hun eieren, zelf stond ik echt versteld. Ik vond dit een hele goede aflevering.

Birds

Lammergieren vliegen hoog over de bergen in de thermiek en de vogelkop bowerbird steelt de hele show in deze aflevering. Ze maken een eigen hut met daarin allemaal spulletjes in een bepaalde kleur, de ene vogel spaart bijvoorbeeld poep omdat dat zwart is en de andere maakt een combinatie van geel en blauw. Dan roepen ze met een lokroep de vrouwtjes en die beoordeelt het mannetje op de spullen die hij tentoon stelt.

Insects

In deze aflevering zie je hoe miljoenen monarchvlinders migreren naar Mexico. De bombardeerkever verdedigt zich in slow motion middels een bom van waterstofperoxide.

Hunters and Hunted

Cheeta's jagen met zijn drieën op een prooi die ze alleen nooit zouden kunnen pakken, bruine beren weten precies wanneer de zalmen-trek plaatsvind en een kleine hermelijn pakt een konijn dat tien keer zo groot is als hij zelf.

Creatures of the Deep

In deze aflevering zie je een geniale Time-lapse onder het ijs van Antarctica. Onder deze zeer koude temperaturen bewegen de plaatselijke zeedieren, de zeesterren en de snoerworm zich zeer traag voort. Met extreem versnelde opnamen wordt vertoond hoe ze met zijn allen een lijk van een zeehond.

Plants

Ook hier is natuurlijk veel Time-lapse gebruikt. Een plant zie je namelijk met het blote oog niet groeien. Je zal versteld staan van hoeveel de klimop plant op een dier lijkt in deze versnelde toestand. Er is ook veel aandacht voor de vleesetende venusvliegenvanger die vliegen op het menu heeft staan.

Primates

In deze aflevering gaat het alleen over de intelligente primaten. De Japanse makaak moet van de juiste bloedlijn zijn anders mag hij in de winter niet in de warme bronnen baden. Gibbons zingen met elkaar om de seksuele en familie banden sterk te houden.

Ik vond dit echt een prachtige serie, zorg wel dat je hem in HD krijgt en met het commentaar van David Attenborough. Enig nadeel is dat er maar 10 afleveringen zijn en dat er vaak niet heel uitgebreid wordt ingegaan op sommige dieren, terwijl andere diersoorten zomaar vijftien minuten krijgen. Dat is dan voor mij ook het enige nadeel, ik vind dat deze serie echt de nieuwe standaard zet en de lat heel hoog legt. De serie Life is echt een klasse apart vergeleken met gangbare natuur documentaires die je op bijvoorbeeld Animal Planet voorbij ziet komen, deze serie staat op eenzame hoogte.

Ik geef de serie al met al een 9,5.

De beste aflevering vond ik denk ik Hunters and Hunted, de slechtste Birds(met uitzondering van de vogelkop bowerbird)

Extra informatie

Van deze serie is ook nog een versie voor kinderen gemaakt: Inside Life. Deze serie is gericht op kinderen van 7 tot 9 jaar oud en duurt 30 minuten per aflevering. Deze serie richt zich niet op een hele diersoort per aflevering maar slechts op 1 dier per keer, dus waar Life afleveringen heeft als 'Fish' en 'Birds' heeft Inside Life namen als 'Polar Bears' en 'Tigers'.