Recept droptaart

Recept Droptaart

Dat de meesten van ons gek zijn op drop, is inmiddels geen geheim meer. Drop is in ons land vrijwel overal verkrijgbaar en er zijn inmiddels talloze soorten drop verkrijgbaar. Helaas wordt drop echter niet zo heel vaak gebruikt in de keuken, omdat vaak gedacht wordt dat drop moeilijk te gebruiken is als ingrediënt voor koekjes, taart, ijs etc. Maar dit heerlijke recept voor droptaart bewijst het tegendeel!

Recept droptaart

Ingrediënten droptaart

  • 4 eieren
  • 125 g suiker
  • 100 g bloem
  • 25 g cacaopoeder

Ingrediënten voor de mousse

  • 8 gelatineblaadjes
  • 200 g Haribo jojodrop
  • 500 ml halfvolle melk
  • 150 g eigeel van 8 eieren
  • 80 g suiker
  • 500 ml slagroom
  • 50 ml amaretto
  • 2 el abrikozenjam

Extra benodigdheden

  • bakpapier
  • ronde schaal met inhoud van 3 l
  • keukenmachine
  • plasticfolie

Bereidingswijze droptaart

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
  2. Vul een pan voor ¼ met water en zet de pan op een laag vuurtje.
  3. Plaats een metalen kom op de pan en klop hierin de eieren op een laag vuurtje luchtig en stijf in ca. 5 minuten.
  4. Spatel vervolgens de cacaopoeder en bloem voorzichtig door de suiker-ei massa.
  5. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Spatel de massa hier voorzichtig op en spreid de massa uit. Het hoort ca. 1 cm dik te zijn.
  6. Bak dit deeg in 6 minuten in de oven en laat de cake even afkoelen.
  7. Snijd de cake met een lang mes doormidden (horizontaal) zodat je twee gelijke helften overhoudt.
  8. Zet de ronde schaal op de cakehelften en snijd hier met een mes twee gelijke cirkels uit.
  9. Week de gelatineblaadjes 5 minuten in koud water.
  10. Knip de drop daarna met een schone schaar in kleine stukjes.
  11. Breng de halfvolle melk aan de kook.
  12. Klop het eigeel vervolgens los met de suiker en klop dit op een zacht vuurtje door de halfvolle melk totdat het mengsel licht begint te binden. Roer hierbij met name goed over de bodem.
  13. Haal dit mengsel van het vuur en knijp de gelatineblaadjes goed uit. Roer ze door de crème totdat ze volledig zijn opgelost.
  14. Voeg de stukjes drop aan het mengsel toe en mix het mengsel fijn in de keukenmachine.
  15. Giet het mengsel door een zeef zodat er geen stukjes meer tussen zitten en laat het afkoelen.
  16. Klop de slagroom luchtig en spatel vervolgens voorzichtig de helft van het dropmengsel door de room.
  17. Voeg dit mengsel daarna weer bij de rest van het dropmengsel en spatel alles goed door.
  18. Bestrijk de twee gelijke cirkels chocoladecake nu met amaretto, zodat de cake niet droog wordt.
  19. Bekleed de ronde schaal met plasticfolie dat ruim over de randen hangt.
  20. Vul deze met de helft van de mousse en leg hier een laag cake op.
  21. Herhaal deze stap: stort de rest van de mousse over de laag cake en eindig met de tweede laag cake.
  22. Laat de droptaart minimaal 5 uur opstijven in de vriezer.
  23. Daarna is het tijd voor de abrikozengelei. Smelt hiervoor de abrikozenjam met 1 el water in een pannetje tot het vloeibaar wordt.
  24. Stort de droptaart op een bord en bestrijk de (nog bevroren) taart met de abrikozengelei.
  25. Serveer eventueel met vanille- of chocoladesaus.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Ester
22-01-2015
19:50
Lekkere taart hoor! Echt een keer wat anders
Reageren