Recepten voor tofu marinades

Recepten voor tofu marinades

Iedereen die weleens tofu heeft gegeten, weet dat gemarineerde tofu het beste smaakt. Tofu bevat op zich namelijk niet veel smaak bevat maar neemt wél andere smaken snel op. Hieronder staan daarom heerlijke recepten voor tofu marinades die geschikt zijn voor vegetariërs, veganisten, flexitariërs en iedereen die eens wil genieten van heerlijke gemarineerde tofu. Houd er rekening mee dat het noodzakelijk is om de tofu goed door de marinade heen te scheppen en de tofu minimaal een half uur te laten marineren voordat men de tofu begint te bakken. Op deze manier zal de tofu namelijk optimaal de smaak en kleur van de marinade absorberen.

Lekkere recepten voor tofu marinades

Aziatische tofu marinade

Deze marinade in Aziatische stijl is ideaal voor tofu en kan gemakkelijk gecombineerd worden met bijvoorbeeld rijst of pasta en knapperige groenten. Meng voor deze Aziatische tofu marinade 3 el. sojasaus, 3 el. rijstwijn, 2 el. ketchup, 2 el. sinaasappelsap en 1 el. bruine suiker samen in een kom. Giet de Aziatische tofu marinade over in een afsluitbare zak en doe hier de plakjes tofu bij. Meng de tofu goed door de Aziatische marinade en laat de tofu gedurende minimaal 30 minuten marineren. Haal vervolgens de tofu uit de zak met Aziatische marinade en bak de tofu +/- 5 minuten. Doe er vervolgens de rest van de Aziatische marinade bij en laat dit doorsudderen totdat de Aziatische marinade iets dikker begint te worden.

Mediterrane tofu marinade

Deze Mediterrane tofu marinade geeft een Mediterraan tintje aan ieder gerecht. De Mediterrane gemarineerde tofu kan geserveerd worden bij pasta, aardappelen, in een sneetje pitabrood of als finishing touch op een salade. Meng voor deze Mediterrane tofu marinade 5 el. balsamico azijn, 4 el. citroensap, 2 el. gehakte verse basilicum, 4 teentjes geperste knoflook, 2 tl. gedroogde oregano, 1 tl. zout en ½ tl. peper. Giet de Mediterrane tofu marinade over in een afsluitbare zak en doe hier de plakjes tofu bij. Meng de tofu goed door de marinade en laat de tofu gedurende minimaal 30 minuten marineren. Haal vervolgens de tofu uit de zak met Mediterrane marinade en bak de tofu +/- 5 minuten. Doe er vervolgens de rest van de Mediterrane marinade bij en laat dit doorsudderen totdat de Mediterrane marinade iets dikker begint te worden. Eventueel kunnen er cherrytomaatjes, stukjes aubergine, paprika, courgette of andere groenten worden toegevoegd.

Mexicaanse tofu marinade

Gemarineerde Mexicaanse tofu is een ideale basis voor heerlijke Mexicaanse gerechten zoals taco’s of fajita’s. Meng voor deze Mexicaanse tofu marinade 2 el. Mexicaanse kruidenmix, 4 el. citroensap, 1 gehakt lente-uitje, 1 tl. zout, ½ tl. peper en ½ tl. chilisaus. Voeg hier een beetje lauw water aan toe om de Mexicaanse tofu marinade wat dunner te maken. Haal vervolgens de tofu uit de zak met Mexicaanse marinade en bak de tofu +/- 5 minuten. Doe er vervolgens de rest van de Mexicaanse marinade bij en laat dit doorsudderen totdat de Mexicaanse marinade iets dikker begint te worden.

Barbecue marinade voor tofu

Wie dacht dat tofu niet geschikt is voor de barbecue, heeft het mis. Met deze heerlijke barbecue marinade zal tofu van de barbecue verrukkelijk smaken. Meng in een kom 6 el. barbecuesaus, 3 el. sojasaus, 3 teentjes geperste knoflook, 2 el. gehakte ui, 2 el. mosterd en 1 el. maïsstroop. Giet de barbecue marinade over in een afsluitbare zak en doe hier de plakjes tofu bij. Meng de barbecue tofu goed door de marinade en laat de tofu gedurende minimaal twee uur marineren. Vervolgens kan de tofu voor enkele minuten op de barbecue. De overgebleven barbecue marinade in de afsluitbare zak kan worden gebruikt als dip voor o.a. vers stokbrood.

Kant-en-klare tofu marinades (geschikt voor vegetariërs)

  • Ondanks dat bovenstaande recepten voor tofu marinades gemakkelijk en snel te bereiden zijn, kan het zijn dat je bijvoorbeeld erg weinig tijd hebt of geen zin hebt om de ingrediënten voor de marinades in huis te halen. In dat geval kan een kant-en-klare marinade een uitkomst bieden. Zo zijn de marinades van Conimex aan te bevelen als tofu marinade. De meeste marinades van Conimex zijn geschikt voor vegetariërs, maar helaas niet voor veganisten. Op de website van Conimex kan dit worden opgezocht via product info --> Bekijk het product --> Conimex Sauzen (incl. Marinades). Klik vervolgens op een marinade naar keuze en lees de allergeneninformatie.
  • Wanneer men een kant-en-klaar pakket koopt waar nog verse ingrediënten aan moeten worden toegevoegd, zit er soms ook een kant-en-klare marinade in poedervorm bij. De populaire Indiase Kip Tandoor van Knorr is hier een goed voorbeeld van. Voor een vegetarische variant van Kip Tandoori kan je de kipfilet vervangen door tofu. Laat de tofu uitlekken en snijd de tofu in blokjes. Maak de marinade volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Schep de tofu door de marinade en laat hem goed intrekken (liever langer dan de aangegeven tijd op de verpakking). Maak de ‘Kip’ Tandoori verder volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voor een extra gezonde, slanke én diervriendelijke versie kan je de crème fraiche het beste vervangen door sojaroom, bijvoorbeeld van het merk Alpro Soja dat vrijwel in alle grote supermarkten te vinden is. Voor veganisten is dit gerecht helaas niet geschikt omdat melkeiwit één van de ingrediënten van de Tandoorisaus is.
  • Natuurlijk kan het ook nóg sneller. Er zijn namelijk ook gemarineerde tofublokjes te koop die alleen nog maar gebakken hoeven te worden. Deze gemarineerde tofublokjes zijn doorgaans geschikt voor zowel vegetariërs als veganisten.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Ajay Doebar
08-01-2015
17:20
Van verschillende bronnen heb ik begrepen dat je tofu eerst goed uit moet laten lekken omdat het veel vocht bevat.
In de dikke vegetariër en volgens deze bron: http://spaarcentjekookt.blogspot.nl/2012/06/knapperige-tofu.html, kun je dit op twee manieren doen.

Invriezen en ontdooien, tijdens het ontdooien gaat het meeste vocht uit de tofu.
Persen, forceert vocht eruit.

De beste manier om vervolgens de tofu te marineren is om deze eerst licht te bakken zodat de tofu een beetje olie opneemt en een beetje krokant is. Hierdoor zal die de marinade beter opnemen. Frituren of in de oven (tofu wel een beetje oliën) kan ook, vervolgens af laten koelen en marineren.
Hoe langer de marinade, hoe sterker de smaak. Sterker is niet voor iedereen beter ;)
Reageren