Recepten voor vegetarische hamburgers

Vegetarische hamburger recepten

Vegetarische hamburgers bevatten meer groente, veel minder verzadigde vetten (de slechte vetten), minder cholesterol en hiermee ook minder calorieën dan hamburgers met vlees. Bovendien bevatten vegetarische hamburgers meer vitamines en mineralen zodat je zonder schuldgevoel kunt genieten van een heerlijke vegetarische hamburger. Ook als je geen vegetariër bent, is het leuk om eens af te wisselen met een heerlijke vegetarische hamburger. In bijna iedere supermarkt kun je vegetarische hamburgers kopen, maar zelfgemaakte vegetarische hamburgers zijn natuurlijk veel lekkerder! Onderstaande vegetarische hamburgers zijn geschikt voor vegetariërs en (afhankelijk van de broodjes en sauzen die erbij worden geserveerd) zijn de hamburgers ook geschikt voor veganisten.

Recept vegetarische champignon hamburgers

Champignons lijken na het bereiden qua smaak en textuur redelijk veel op vlees, waardoor zelfs vleeseters deze heerlijke vegetarische hamburger zullen weten te waarderen. Deze vegetarische champignon hamburgers zijn dus ideaal voor als je moet koken voor zowel vleeseters als vegetariërs. De champignons bieden deze vegetarische hamburger veel smaak en textuur en de toevoeging van pintobonen zorgt voor een hoog gehalte aan vezels en eiwitten.

Ingrediënten vegetarische champignon hamburger

  • 2 el. olijfolie
  • 1 ui, gesnipperd
  • 1 teentje knoflook, geperst
  • 3 lente-uitjes, in ringetjes gesneden
  • ½ tl. komijn
  • 150 gram champignons, in plakjes of blokjes gesneden
  • 100 gram pintobonen
  • zout en peper
  • 1 tl. provencaalse kruiden
  • olie om te frituren

Bereidingswijze vegetarische champignon hamburger

  1. Fruit de ui en knoflook op een laag vuurtje 3 tot 5 minuten tot de uien glazig zijn geworden.
  2. Voeg de lente-uitjes, komijn en champignons toe en bak dit nog 5 minuten, tot de champignons gaar zijn.
  3. Pureer de bonen en voeg het champignonmengel, provencaalse kruiden en zout en peper toe aan de bonen. Roer dit goed door.
  4. Maak hamburgervormen van het mengsel.
  5. Verhit twee eetlepels olijfolie en bak de vegetarische champignon hamburgers in ongeveer drie minuten aan elke kant.

Recept vegetarische aardappel hamburger met bonen

Een verrassend ingrediënt in deze vegetarische hamburger is aardappel. Aardappels nemen namelijk prima smaken op, hebben een geweldige textuur voor hamburgers en bovendien ontstaat er een heerlijk krokant korstje tijdens het bakken. Bovendien is deze hamburger zeer snel te bereiden.

Ingrediënten vegetarische aardappel hamburger met bonen

  • 50 gram bonen (naar keuze)
  • 1 wortel, geraspt
  • ½ ui, in blokjes gesneden
  • 3 aardappelen, geraspt
  • 4 lente-uitjes, fijngehakt
  • 100 gram maïs
  • zout en peper naar smaak
  • olie om te frituren

bereidingswijze vegetarische aardappel hamburger met bonen

  1. Pureer de bonen en voeg alle overige ingrediënten (behalve de olie om te frituren) aan de bonen toe.
  2. Meng dit goed door zodat de ingrediënten gelijk worden verdeeld.
  4. Verhit twee eetlepels olijfolie en bak de vegetarische aardappel hamburgers in ongeveer drie minuten aan elke kant.

Recept vegetarische tofu hamburger

Deze vegetarische tofu hamburger is heel gezond en bovendien gemakkelijk en snel te bereiden.

Ingrediënten vegetarische tofu hamburger

  • 200 gram tofu
  • 3 lente-uitjes, in ringetjes gesneden
  • 2 eetlepels tarwekiemen
  • 2 el bloem
  • 2 eetlepels knoflookpoeder
  • 2 eetlepels sojasaus
  • peper en zout
  • olie om te frituren

Bereidingswijze vegetarische tofu hamburger

  1. Laat de tofu minimaal 5 minuten uitlekken op enkele vellen keukenpapier en druk het resterende vocht uit de tofu.
  2. Pureer de tofu en voeg alle overige ingrediënten (behalve de olie) toe aan de gepureerde tofu.
  4. Verhit twee eetlepels olie en bak de vegetarische tofu hamburgers in ongeveer vijf minuten aan elke kant.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren