Review vloeibare sneeuwketting

Inleiding

Sinds kort is er een heel ander soort sneeuwketting op de markt. Het gaat hier om een vloeibare variant. Deze vloeibare sneeuwketting is eenvoudig aan te brengen en werkt bijna net zo goed als een gewone sneeuwketting.

De vloeibare sneeuwketting

Snow Grip Reifenspray, beter bekent als de vloeibare sneeuwketting, is een noodsneeuwketting te gebruiken bij gladheid veroorzaakt door sneeuw en ijs. Het product komt oorspronkelijk uit Noorwegen. Snow Grip is erg bekend in Duitsland en de Scandinavische landen en nu is ook verkrijgbaar in Nederland. Verschillende Tv-programma’s en wetenschappelijke instituties hebben aandacht besteed aan dit nieuwe fenomeen. Ze waren allemaal erg te spreken over deze vloeibare sneeuwketting.

Hoe de vloeibare sneeuwketting werkt

De vloeibare sneeuwketting zit in een spuitbus. Uw spuit de Snow Grip op alle vier de banden en laat dit vier minuten intrekken. Er ontstaat een soort gom laag op de banden die voor meer grip zorgt. Het is handig om de banden al de avond van te voren in te spuiten of voordat u de auto ijsvrij maakt. De gom laag slijt vanzelf weer van de banden af en is niet schadelijk voor de banden. Hoe lang de vloeibare sneeuwketting blijft zitten is afhankelijk van de ondergrond en rijgedrag, maar u kunt rekenen op zo`n acht à tien kilometer per keer.

Geen officiële sneeuwketting

De vloeibare sneeuwketting is geen officiële sneeuwketting. In landen waar een sneeuwketting plicht geldt heeft u ook echte sneeuwketting nodig. Daar kunt u niet voldoen met de vloeibare variant. Dit is ook logisch want de vloeibare sneeuwketting werkt ook niet zo goed als een echte sneeuwketting en het sluit van de banden af. Het is dan ook onmogelijk voor de autoriteiten om vast te stellen of u nou wel of geen sneeuwketting op uw band heeft wanneer u een vloeibare variant gebruikt. Snow Grip is dan ook meer bedoelt als tractiehulp wanneer u vast staat of voor de korte stukjes over ongestrooide wegen.

Ideaal gebruik

De vloeibare sneeuwketting is niet bedoeld om voor de lange afstanden de normale sneeuwketting te vervangen. Het is echter ideaal voor als u niet weg komt of even een klein stukje moet rijden. Hierbij kunt u denken aan even veilig een boodschap doen of naar familie in de buurt. Ook is het handig als uw auto ingesneeuwd is en niet van zijn plek wil komen of wanneer u over een glad bruggetje moet om de wijk uit te komen. Met een vloeibare sneeuwketting in de achterbak weet je zeker dat je deze winter niet ergens in de sneeuw vaststaat.

Alternatief gebruik

Snow Grip Reifenspray is niet alleen handig voor auto bezitters. Het kan ook heel handig zijn voor motorrijders en fietsers. In Nederland komt het vaak voor dat sommige gedeeltes van fietspaden niet gestrooid zijn. U kunt de kans om op de grond te vallen in dit geval aanzienlijk verminderen door de vloeibare sneeuwketting te gebruiken. Naast allerlei soorten banden kan het zelfs gebruikt worden op rubberen schoenzolen.

Waar te verkrijgen

De vloeibare sneeuwketting is voor €19.95 + verzendkosten te bestellen op www.vloeibaresneeuwketting.nl