Rusten is gezond

Stress

Ons lichaam heeft een minimum aantal uren slaap nodig per dag. Het lichaam gebruikt deze slaapperiode om terug op krachten te komen. Maar ook overdag heeft ons lichaam af en toe een moment nodig om de stress de baas te kunnen. Want iedereen heeft zo nu en dan wel eens stress. Ons 'to do' lijstje is vaak lang en we hebben te weinig tijd om alles te doen wat we zouden moeten of willen doen. Daardoor worden we dikker, nerveuzer, depressiever en sterven we vroeger. Slaapspecialisten beweren dat we dit kunnen teniet doen door geregeld te rusten.

Actief rusten

Rusten is een manier om je lichaam en geest terug energie te geven en is goed voor de gezondheid. Het is zelfs een biologische noodzaak. Ons lichaam heeft rust net zoveel nodig als voeding. De manier waarop je rust is zeer belangrijk. In de zetel neerploffen voor tv gunt het lichaam wel rust, maar je hersenen werken nog om de informatie op tv te verwerken. Om je leven langer en gezonder te maken moet je actief rusten.

Soorten actieve rust

Sociale rust

Met sociale rust bedoelt men een ontspannen praatje maken met je collega's, eens bijpraten met een oude vriend of een goed gesprek voeren met je partner. Het zorgt voor een vermindering aan stress en heeft hormonale voordelen. Je maakt je hoofd leeg van alledaagse zorgen. Hierdoor vermindert je kans ook op een depressie of hartziekten. Oh ja, sex behoort ook tot sociale rust.

Mentale rust

Mentale rust verkrijg je door je te focussen op één bepaald ding. Door je op één ding te concentreren wordt je hierdoor opgeslorpt en verlies je de zorgen over het grote plaatje. Niet meteen iets wat men je in het bedrijfsleven zal aanraden maar het geeft je wel een lagere hartslag en lagere bloeddruk. Het multitasken vergt zeer veel van een mens en kan op deze manier vermeden worden.

Fysieke rust

Fysiek rusten wil niet zeggen dat je uren in een hangmat moet gaan liggen. Een kort dutje van 30 minuten (power sleep) kan al voldoende zijn. Het mag ook geen excuus zijn om niet te gaan sporten. Je moet actief gebruik maken van bepaalde lichaamsfuncties. Dit kan bv. door diep in- en uitademen of andere ademhalingsoefeningen. Zo krijg je meer zuurstof in je bloed en bijgevolg meer energie. Enkele simpele meditatie- of yoga oefeningen kunnen ook nuttig zijn.

Spirituele rust

Door verder meditatie verkrijg je spirituele rust. De voordelen hiervan zijn dat je concentratie verhoogt en je problemen beter kan analyseren. Voor sommige mensen helpt bidden ook om spiritueel tot rust te komen.

Conclusie

De manier waarop iemand tot rust kan komen zal verschillen van persoon tot persoon. Het is belangrijk dat je een manier vindt waar je je goed bij voelt en die je ook volledig doet ontspannen. Want stress is een sluipend gevaar voor onze gezondheid. Men merkt het misschien niet altijd direct maar de fysieke gevolgen kunnen fataal zijn wanneer men langdurig onder stress staat. Als enkele simpele gewoontes je even tot rust kunnen brengen is het zeker de moeite om te proberen. Je gezondheid zal er op vooruit gaan.

Lukt het je niet tot rust te komen? Probeer dan eens dit ontspanningspakket met daarin meer dan 25 ontspannende audiobestanden die rust en balans in je leven zullen brengen en ontvang wekelijkse ontspanningstips. Neem hier een kijkje!

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren