Schenkingsrecht en wat is schenken op papier

Schenkingsrecht 2013 en 2014, schenken op papier

Geld schenken op papier heeft voordelen en nadelen. Wanneer u in 2014 een schenking doet aan iemand, een goed doel een bevriende club of uw kinderen, geldt meestal geven blijft gegeven. U draagt vermogen over aan iemand en het is daarmee per direct niet meer van u. Bij schenken op papier daarentegen wordt de schenking pas opvorderbaar na uw overlijden. Groot voordeel van schenken op papier is dat bij overlijden het bij de notaris op papier geschonken bedrag als schuld in mindering op de erfenis mag worden gebracht. Een papieren schenking betekent minder successierechten betalen. Let op de voorwaarden van fiscus en belastingdienst, want die eisen in 2014 bij onroerend goed een notariële akte opgesteld door een notaris. Een onderhandse papieren schenking heeft dus niet altijd geen waarde.

Schenkingsrecht - wat is schenken op papier?

Maar wat is in het schenkingsrecht nu eigenlijk geld schenken op papier. Welnu, bij een schenking op papier stelt u de feitelijke vermogensoverdracht uit tot later. We noemen deze papieren schenking ook wel schenken onder schulderkenning. Met een schenking op papier krijgt zo de ontvanger van de schenking op papier een vordering op u als schenker. Tussentijds houdt u wel de volledige zeggenschap over uw geld. Iedereen blij, behalve de belastingdienst. Als u het goed aanpakt tenminste.

Wanneer schenken op papier?

Schenken op papier kan bijvoorbeeld erg handig zijn als uw geld in een onderneming zit of in onroerend goed of aandelen. U wilt of kunt het geld dan namelijk niet vrijmaken of hebt geen cash voorhanden. Het zou de onderneming in problemen kunnen brengen of de waarde van het onroerend goed of de effecten zijn volgens u juist te laag. Schenken op papier is ook handig, wanneer u de door de erfgenamen te betalen successierechten wilt beperken en verminderen. De ontvanger van de gift hoeft over het geschonken bedrag geen successierechten te betalen, maar moet de vordering wel optellen bij zijn vermogen in box 3. De ontvanger betaalt hierover 1,2% vermogensrendementsheffing voor zover het vermogen uitkomt boven het heffingsvrij vermogen van ruim 20.000 euro per persoon. En de gever betaalt juist minder vermogensrendementsheffing over zijn vermogen, omdat de op papier aangegane verplichting in mindering mag worden gebracht op het vermogen in box 3.

Overgangsregeling 6 procent rente bij een lening aan kind

Er bestaat een overgangsregeling voor leningen die vóór 1 januari 2010 zijn aangegaan. Als een lagere rente dan 6% is afgesproken, maar de afgesproken rente wel een zakelijk karakter draagt en netjes jaarlijks betaald is, hoeft bij overlijden van de schenker en bij afwikkeling van de erfenis geen extra erfbelasting te worden betaald in verband met deze lening.

Wat zijn de voorwaarden bij schenken op papier?

Er moet wel aan een aantal voorwaarden zijn voldaan, als u de voordelen van het schenken op papier ook fiscaal wilt kunnen benutten:

  1. De schenking op papier moet bij de notaris op papier worden vastgelegd of onderhands.
  2. Jaarlijks moet de schenker een realistische marktconforme rente vergoeden aan de ontvanger.

Geld schenken op papier aan de kinderen en de schenkbelasting, schenkingsrechten

Ook uw kinderen zullen blij zijn met een schenking op papier. Degene die de schenking krijgt betaalt ook de schenkbelasting of schenkingsrecht. Maar u kunt het ook zo regelen dat u die belasting betaalt. U schenkt dan vrij van recht. In de regel is de belasting bij schenken van recht hoger, omdat ook de belasting die u voor uw rekening neemt als schenking wordt gezien, maar u verlost daarmee wel uw kinderen van de belastingheffing. In de schenkingsakte legt u ook vast wanneer het geld beschikbaar komt. Dit kan van belang zijn bij minderjarige kinderen of kleinkinderen of personen van wie u nu nog niet zeker weet wanneer ze verstandig met het geld zullen omgaan.

Belastingdienst en slim schenken in 2013 of 2014

Voldoet u niet aan bovenstaande voorwaarden, dan draait de fiscus de schenking na overlijden alsnog terug, zodat de papieren schenking volledig belast is met successierechten. En dat komt aanmerkelijk duurder uit dan het te betalen schenkingsrecht. U kunt ook bedragen belastingvrij schenken:

Belastingvrij schenken, de vrijstellingen in 2013 en 2014
Ontvanger schenking: 2013 2014
Uw kind jaarlijks 5.030 euro jaarlijks 5.229 euro jaarlijks
Uw kind eenmalig wanneer tussen de 18 en 35 jaar oud 24.144 euro tot 50.300 euro voor huis of studie 25.096 euro tot 52.281 euro voor huis of studie; in 2014 is onder voorwaarden zelfs tot 100.000 euro belastingvrij mogelijk
Anderen 2.012 euro jaarlijks 2.092 euro jaarlijks

Ouders schenken huis op papier aan kind of kinderen

Nogal wat ouders hebben hun huis op papier aan de kinderen geschonken, terwijl ze tot aan hun dood in het huis blijven of bleven wonen. Bij deze overdracht moest 6 procent overdrachtsbelasting worden betaald over de verkoopwaarde. Dit was een slimme constructie tot 2010, omdat de kinderen een eventuele waardestijging van het huis bij overlijden van de ouders in eigen zak konden steken, zonder daarover erfbelasting te betalen. Dit nu is met de nieuwe schenk- en erfbelasting 2010 veranderd. De kinderen betalen alsnog erfbelasting over de werkelijke waarde van het huis ten tijde van overlijden minus de waarde uit de overdracht bij de schenking op papier. De belastingdienst neemt als werkelijke waarde de door de gemeente geschatte WOZ waarde. Gelukkig is de overdrachtsbelasting inmiddels wel verlaagd naar 2%.

De inkomstenbelasting bij schenken op papier

Er zijn bij schenken op papier ook gevolgen voor de inkomstenbelasting. De ouders kunnen de schenking als schuld opvoeren in box 3 van de inkomstenbelasting. De kinderen daarentegen hebben op papier extra vermogen gekregen en betalen daarom 1,2% over deze vordering op hun ouders in box 3 van de inkomstenbelasting. Althans voor zover ze meer vermogen bezitten de fiscale vrijstelling. Het heffingsvrij vermogen in box 3 bedraagt in 2013 en 2014 van € 21.139 per persoon. Met uw partner samen is dat al het dubbele ofwel een vrijstelling van € 42.278. Het gaat hierbij om vermogen minus schulden, waarbij ook voor de aftrekbare schulden een drempel geldt van 2.900 euro. De eerste 2.900 euro aan schuld kunt u in box 3 dus niet in mindering brengen op het vermogen. Daar staat tegenover dat de kinderen over de rente op de vordering geen inkomstenbelasting hoeven te betalen.

Tip slim schenken op papier en de schenkingsrechten of schenkbelasting

Enkele tips voor wie wil schenken op papier zijn:

  1. Bespreek met een notaris de mogelijkheden van een papieren schenking en bespreek vooral ook of een dergelijke manier van schenken ook voor u voordelig genoeg uitpakt.
  2. Om maximaal gebruik te maken van de jaarlijkse vrijstellingen bij het schenken, kunt u het schenken op papier het beste een aantal jaren herhalen. Let wel op de nieuwe schenkingswet die geldt sinds 2010.
  3. Tot 1 januari 2015 is er een nieuwe vrijstelling bij gekomen waarbij u aan een ander 100.000 euro mag schenken. Dat is alleen belastingvrij als die persoon het geldt gebruikt voor zijn eigen woning. Dat kan een extra aflossing van een hypotheek zijn, de betaling van een restschuld (als die er is), afkopen erfpacht of de verbetering en renovatie van de eigen woning.
erfenis (6)
notaris (9)
! Dit artikel is eigendom van de auteur Wiki4you. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
A.E.M. Smit
27-04-2013
11:01
Geachte heer, mevrouw,

Is het mogelijk dat mijn ouders aan hun kleinkinderen een bedrag kunnen schenken:

1. Middels een “papieren schenking” opgesteld bij een notaris?

2. Wat is maximale bedrag voor 2013?
Ik hoor graag van u – mijn hartelijke dank!
#2
wiki4you
08-05-2013
17:22
Geachte A.E.M Smit,
1. Uw ouders kunnen de kleinkinderen geld schenken, maar als het minderjarige kinderen zijn, zal een schenking op papier en dus een lening van een minderjarige zal niet zo maar niet gaan.
2. De vrijstelling in 2013 bedraagt 2.057 euro.
Reageren