Sporten met een beperking of handicap

 Sporten

Sporten is een leuke bezigheid, het is niet alleen goed voor je gezondheid maar ook voor je sociale contacten en je welzijn. Ook met een lichamelijke beperking heb je genoeg keuze uit leuke sporten die je kunt beoefenen. Hieronder staan sporten beschreven die je gemakkelijk kunt beoefenen en die bovendien veel plezier op zullen leveren!

Zwemmen is over het algemeen goed te doen met een lichamelijke beperking, omdat je je makkelijker in het water beweegt. En als het water warm is, dan zal dit de pijn ook doen afnemen zodat je je soepeler kunt bewegen. Bij sommige zwembaden zijn er speciale voorzieningen voor mensen met een lichamelijke beperking, dus misschien ook bij jou in de buurt!

Gehandicaptenvoetbal (of G-voetbal)

Deze sport wordt heel vaak aangeboden, en is gezellig omdat je in een team speelt. In de jaren 80 werd deze sport al aangeboden en heeft met de jaren flink wat populariteit gewonnen. Er gelden aangepaste regels zodat deze gemakkelijk uit te voeren zijn door iemand met een lichamelijke beperking. Je speelt bijvoorbeeld op een half veld met doeltjes die kleiner zijn. Er is geen buitenspel en de inworp wordt anders genomen. Je kunt ook geen gele of rode kaarten krijgen. De teams bestaan vaak uit 8 of 9 personen, en er zijn speciale teams voor jongeren en volwassenen maar soms wordt dit ook gemengd.

Sledge hockey

Sledge hockey is ijshockey op een prikslee. Je beweegt je voort met een prikstok, en deze stok is tegelijk ook de hockeystick. De speeltijd is 3 maal 15 minuten en tussendoor zijn er pauzes die ook 15 minuten duren. Per team mogen er maximaal 6 spelers tegelijk op het ijs zijn (om gevaarlijke situaties te voorkomen). Bij een overtredingen, is de meest voorkomende sanctie 2 minuten straftijd.

Rolstoelbasketbal

Rolstoelbasketbal is een van de bekendere sporten voor mensen met een lichamelijke beperking. Er zijn weinig verschillen ten opzichte van basketbal. Het grootste verschil is dat het in een rolstoel wordt gespeeld. Vaak ontstaat er een vriendschap tussen de mensen in de teams, omdat er veel samenwerking en doorzettingsvermogen vereist is maar tegelijkertijd is het wel een heel gezellige sport. Zo gezellig zelfs, dat er steeds vaker mensen zonder lichamelijke beperking mee beginnen te doen!

Rolstoeltennis

De sport rolstoeltennis is ook heel bekender onder mensen met een lichamelijke beperking. De regels zijn precies hetzelfde als bij tennis, alleen zit je in een rolstoel en de bal mag 2 keer stuiten omdat je misschien iets meer tijd nodig hebt om bij de bal te komen. Het is een heel gezellige en leuke sport waarbij je je coördinatievermogen flink traint!

Rolstoelrugby

Rolstoelrugby is een ruige sport waarbij je zelfs op elkaar in mag rijden met je rolstoel. Maar je mag elkaar alleen met de rolstoel raken, dus je mag elkaar niet duwen (het moet natuurlijk wel een leuk spel blijven!). Meestal wordt rolstoelrugby gespeeld in teams die uit 4 personen bestaan. Je moet de bal rollen naar het doelgebied, en dan heb je 1 punt gescoord. Let op: dit is wel een heel ruige sport waarbij het niet ongewoon is dat je een paar keer per wedstrijd omvalt!

Veel plezier met het kiezen van de sport die bij jou past!

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren