T-biljet of Tj-biljet heet nu P-formulier inkomstenbelasting

Belastingteruggave jongeren via TJ biljet of P-biljet, vraag belasting terug

Sparen_bij_de_belastingdienst-IntroPlaat

Ook u kunt snel de te veel betaalde belasting terugvragen bij de belastingdienst. U hoeft daarvoor niet te wachten tot uw belastingaangifte na afloop van het jaar. Gelukkig maar, want jongeren met een vakantiebaan of die met een bijbaantje wat bijverdienen, betalen bijna altijd te veel belasting. De werkgever houdt belastingen en premies in alsof ze het hele jaar en elke maand hetzelfde inkomen zullen verdienen, maar dat is meestal niet zo. Dat betekent ook dat je ten onrechte een te laag netto loon krijgt uitbetaald. Gelukkig is daar wat aan te doen. Als er ten onrechte te veel belasting wordt ingehouden, kun je gewoon de belasting die je te veel hebt betaald terugvragen van de belastingdienst.

Het t-biljet en Tj-biljet voor een belasting teruggave

Het T-biljet en Tj-biljet zijn bekende begrippen voor wie belasting terug wil vragen. T-biljet staat voor Teruggave biljet en Tj-biljet voor Teruggave jongeren biljet. Maar wie nu bij de belastingdienst op zoek gaat naar het T-biljet of Tj-biljet komt van een koude kermis terug. Deze formulieren kunnen niet meer worden gedownload en als je de belastingtelefoon belt wordt ook duidelijk dat het formulier helemaal niet meer bestaat voor de belastingjaren 2010 en verder. Neen, in 2014, 2015 en 2016 moet je een P-biljet gebruiken.

Hoe krijg ik dan mijn belasting terug?

De belastingdienst heeft het aantal formulieren waarmee aangifte kan worden gedaan en belasting kan worden teruggevraagd beperkt in 2011. Dat moet de belastingdienst een hoop tijd in de verweking schelen zullen ze daar gedacht hebben. En die gedachte is niet zo raar, want ook het P-formulier voldoet prima. Het P-biljet was vroeger alleen bestemd om na een jaar aangifte inkomstenbelasting te doen, maar de vragen die erop staan kunnen ook mooi worden gebruikt om je geld terug te vragen.

Het P-biljet of P-formulier, belastingaangifte inkomstenbelasting

Het P-biljet was al het meest gangbare biljet om belastingaangifte te doen, en vervangt nu dus het T-biljet en de Tj-biljet. Ook het E-biljet, waarbij de E stond voor Eenvoudig, is vervangen door het P biljet. Dat betekent wel dat er meer vragen worden gesteld dan relevant voor jongeren kunnen zijn. De vragen over het inkomen en de betaalde belasting zijn natuurlijk geen probleem. Maar de vragen over de aftrek van de hypotheekrente, het eigen huis, de partner-alimentatie, ziektekosten, en zo verder zijn voor jongeren niet of nauwelijks interessant. Die kunnen dus ook eenvoudig worden overgeslagen.

Digitaal belastingaangifte doen

De belastingdienst wil dat we digitaal aangifte doen als particulier. Ondernemingen deden dit overigens al eerder. Dat betekent dat niet iedereen meer een aangifte biljet voor de belasting thuis ontvangt, maar een kort briefje met het verzoek om digitaal, ondertekend met de digid code, belastingaangifte inkomstenbelasting te doen. Ouderen krijgen meestal nog wel een papieren formulier. En als u toch een papieren formulier wilt, belt u met de belastingtelefoon. Daar kunt u volautomatisch een biljet aanvragen. Het biljet dat u dan krijgt is het besproken P-biljet, want veel meer smaken zijn er niet meer.

Wanneer moet ik belastingaangifte doen?

Als u meer dan 14 euro belasting moet bijbetalen, bent u verplicht om belastingaangifte inkomstenbelasting te doen. U moet dus niet denken dat het feit dat u dit jaar geen formulier hebt ontvangen ook betekent dat er geen aangifte hoeft te worden gedaan. Sterker nog, wie wel aangifte moest doen voor 1 april, maar dat niet heeft gedaan riskeert een boete.

Lees meer over digitaal belastingaangifte doen in:

inkomstenbelasting (7)
belasting (13)
! Dit artikel is eigendom van de auteur Wiki4you. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren