Tips tegen gezwollen ogen na het huilen

 Huilogen

Iedereen heeft het weleens meegemaakt; je huilt 's soms avonds omdat je verdrietig bent, van vreugde of omdat je naar een zielige film hebt zitten kijken. Helaas heb je na afloop van de huilbui soms flink gezwollen ogen die ook nog eens behoorlijk rood zijn. Vaak zijn de ogen de ochtend erna nog steeds gezwollen. Als je al verdrietig bent, dan zijn gezwollen ogen natuurlijk ook niet bepaald bevorderlijk voor een goed humeur!

Waarom krijgen mensen gezwollen ogen na het huilen?

De huid onder de ogen is relatief transparant en dun en hierdoor zijn de onderliggende bloedvaten sowieso al beter zichtbaar dan bij andere lichaamsdelen. Bij een huilbui wordt er traanvocht geproduceerd door het lichaam. Wanneer je lang huilt, kan dit vocht niet allemaal worden afgevoerd door de traanbuizen. De traanklieren moeten tijdens een huilbui extra hard werken en hierdoor zwellen ze op.

Tips tegen gezwollen ogen na het huilen

  • Stop twee theezakjes (het liefst kamillethee) in kokend water, knijp ze uit en leg ze op je ogen.
  • Een ijsblokje of een koud washandje tegen de zwelling houden kan goed werken omdat de koude ervoor zorgt dat de bloedvaten samentrekken en het overtollige vocht wordt afgevoerd.
  • Als je 's avonds hebt gehuild, leg dan alvast twee lepeltjes in de koelkast. Deze kun je 's ochtends een kwartiertje op je ogen leggen als je ijsblokjes te koud vindt. Het resultaat zal bijna hetzelfde zijn.
  • Probeer eens een oogcrème'.' Deze bevatten een speciale formule die ervoor zorgt dat de zwelling onder de ogen verdwijnt.
  • Tip speciaal voor de vrouwen: meestal kan je aan iemand zien dat die heeft gehuild doordat het binnenste ooglid rood is. Gelukkig is dit gemakkelijk te camoufleren met een oogpotlood. Gebruik bij voorkeur een donker oogpotlood zoals zwart of bruin. Gebruik daarnaast ook oogschaduw (zowel boven als onder) omdat dit ervoor zorgt dat je oogleden minder rood en gezwollen lijken. Vergeet zeker ook de concealer niet!
  • Cafeïne zorgt ervoor dat zwellingen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Daarom werken koffiepads minstens net zo goed als theezakjes.
  • Houd 20 minuten een schijfje aardappel onder je oog. Spoel dit pas op het laatste moment af.
  • Trommel met je vingertoppen van binnen naar buiten op het gebied onder je ogen. Hierdoor help je zelf handmatig om het overtollige vocht af te voeren. Doe dit heel langzaam, zodat het meer effect heeft.
  • Het is sowieso een goede gewoonte om veel water te drinken, maar zorg ervoor dat je op dagen waarop je ogen erg gezwollen zijn aan zo'n 3 liter water komt. Dit zorgt voor een betere afvoer van afvalstoffen.
  • Meng een paar druppeltjes citroensap met wat druppeltjes koude melk. Sprenkel dit op twee wattenschijfjes en leg deze een kwartier op je ogen.
  • Zorg ervoor dat je voldoende kalium binnenkrijgt op die dag. Dit helpt de vochthuishouding te reguleren en komt voor in o.a. aardappels, sinaasappels, yoghurt, bananen en gedroogde vruchten.
  • Wanneer je 's avonds huilt, zorg er dan in ieder geval voor dat je vroeg naar bed gaat omdat vermoeidheid, zoals we allemaal weten, voor extra zwellingen kan zorgen.
  • De klassieker: koude schijfjes komkommer! Houd ze een kwartier onder je ogen en je zult zien dat de zwelling flink af zal nemen.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Demi
07-04-2013
12:52
Ik heb er toevallig vandaag last vast, Je tips hebben echt heel goed geholpen alleen valt me ooglid nog steeds over me wimpers heen. Weet je daar misschien iets tegen ?
#2
Lisa
09-08-2015
10:26
het lijken me goeie tips. maar werkt het ook in 2 uur? want ik moet zo naar een verjaardag, wat als het dan niet werkt?
Reageren