Tips tegen katten in de tuin

Katten uit de tuin houden

Veel mensen houden van katten en hebben dan ook een kat als huisdier. Maar als je zelf geen kat hebt, kan het bijzonder vervelend zijn wanneer je last hebt van katten in de tuin. Ze doen er vaak hun behoefte en dit moet iedere keer weer opgeruimd worden. Dit is op zich vervelend, maar er kunnen ook burenruzies door ontstaan. Daarom staan hieronder eenvoudige, veilige en effectieve manieren m katten uit de tuin te houden. Bovendien staan er ook tips voor de mensen met een kat om hun kat in hun eigen tuin te houden zodat anderen er geen last van hebben.

Tips om de kat in je eigen tuin te houden

Een handige manier om katten in de eigen tuin te houden, is door de tuin aantrekkelijker te maken voor de kat. Plant daarom kattenkruid in een hoek van de tuin en spreid wat zand in de tuin. Plaats ook enkele speeltjes of voorwerpen waarvan je weet dat je kat deze leuk vindt. Door als het ware een speeltuin voor de kat te creëren, zal de kat eerder geneigd zijn om in de eigen vertrouwde omgeving te blijven en zal de kat zich minder vaak in de, voor hem onaantrekkelijke, tuin van de buren.

Tips om katten uit de tuin te houden

  • Er zijn veel kruiden waar katten niet van houden. Denk hierbij o.a. aan lavendel, wijnruit, geranium en citroen-tijm. Met name sterk geurende planten vinden katten vaak erg afstotelijk.
  • Maak een mengsel van 2 delen cayennepeper, 3 delen droge mosterd en 5 delen bloem. Strooi dit op verschillende plaatsen in de tuin. Je zult merken dat de katten hierdoor wel uit de tuin zullen blijven.
  • Katten houden niet van theeblaadjes. Strooi daarom hier en daar wat theeblaadjes in de tuin. Hierdoor zullen de katten deze tuin voortaan wel mijden.
  • Heb je een zandbak voor de kinderen in de tuin? Bedek deze dan wanneer de kinderen er niet in spelen. Met een zandbak trek je namelijk katten aan en bovendien doen ze vaak hun behoefte in de zandbak. Het is uiteraard niet bepaald hygiënisch als de kinderen daarna nog in de zandbak gaan spelen!
  • Één van de meest effectieve methoden, is het plaatsen van een sproei-installatie in de tuin die wordt geactiveerd door beweging. De kat zal hier erg van schrikken en zeker onthouden dat deze tuin geen leuke plaats is. Er zijn echter ook nadelen verbonden aan deze methode, denk o.a. aan eventueel kleine kinderen die in de tuin lopen en bovendien is dit een van de duurste methoden om katten uit de tuin te houden.
  • Strooi wat schillen van citrusvruchten door de tuin. Katten hebben een grote hekel aan de sterke geur van citrusvruchten en zullen daarom direct de tuin verlaten.

Conclusie

Het is niet meer nodig om extreme maatregelen te treffen om katten uit de tuin te houden, zoals het gebruik van chemische sprays! Met simpele en natuurlijke middelen kun je voortaan gemakkelijk katten uit de tuin houden. Bovendien zullen katten onthouden dat jouw tuin geen prettige plek is voor de kat en zal de kat de tuin voortaan mijden!

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
bakoes
06-08-2012
14:44
Theeblaadjes? Dus theezakje verscheuren en verstrooien?
Of na gebruik(thee trekken) nog bruikbaar? Of moeten het "hele" blaadjes zijn?
Cayennepeper? Kan ik gewoon keuken peper gebruiken?

Ik heb geen zandbak maar een "strandje" dus hierop past geen deksel. Zou het volstaan om in de omgeving theeblaadjes, cayennepeper en citrusvruchtschillen te strooien of moet dit op/door het zand?
Dank u voor de info!
#2
Romy
27-07-2013
21:06
Leuk en informatief artikel.....
Reageren