Tips voor moeilijke lezers

Inleiding

We weten allemaal dat het belangrijk is dat kinderen dagelijks wat lezen. Ze worden er intelligenter door, hun woordenschat verbetert aanzienlijk, ze zullen minder schrijffouten maken en het is geod voor hun algemene kennis. Maar wat als je kind niet van lezen houdt of er niet goed in is? Je kind zal zeker wat aan de onderstaande tips hebben. Bij het lezen draait het erom dat je kind uiteindelijk snel en juist leert lezen. Uiteraard zal de leraar je kind een heel eind op weg helpen, maar soms is dat niet voldoende. Lees daarom de volgende tips om je kind extra te helpen.

Stappen

Tip 1

Zorg ervoor dat je kind zelf het boek uit mag kiezen. Als jij het boek uitkiest, dan is de kans groot dat het kind het boek niet wil lezen. Het maakt in het begin niet veel uit als het een boek is waar meer plaatjes in staan dan tekst, het begin wordt in ieder geval gemaakt.

Tip 2

Geef je kind veel vrijheid bij het lezen. Dwing hem niet om iedere dag een kwartier te lezen als je kind dat echt niet wil. Begin bijvoorbeeld met 5 minuten en later kan je het gemakkelijk uitbreiden.

Tip 3

Als je kind een boek heeft uitgekozen dat eigenlijk iets te moeilijk is voor zijn leeftijd, lees dan eerst langzaam een stuk tekst voor en zorg ervoor dat je kind meeleest. Laat je kind het stuk tekst daarna zelf lezen.

Tip 4

Lees niet te nadrukkelijk en expressief, maar meer zoals je in het dagelijks leven praat. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je kind ook op die manier gaat leren lezen.

Tip 5

Als je kind fouten leest, verbeter dan alleen als de betekenis verloren gaat en niet als het kind een synoniem voor het woord noemt. Hier is niks mis mee. Door te vaak te verbeteren haal je het leestempo juist omlaag.

Tip 6

Als je kind erg traag leest en je hebt niet veel tijd, dan kun je om de beurt een zin lezen. Zorg er wel voor dat je kind bij jouw zinnen meeleest. Hiermee stimuleer je hem om zelf ook wat sneller te lezen.

Tip 7

Audioboeken zijn een leuk idee voor op reis. Hierna kan je het kind bijvoorbeeld het boek zelf laten lezen. Je zult merken dat het gemakkelijker gaat.

Tip 8

Het maakt niet uit als een kind op late leeftijd nog hulpmiddelen gebruikt, zoals een vinger om te tekst bij te houden. Als het kind daardoor sneller leest, dan is dat prima. Dit gaat op den duur vanzelf over.

Tip 9

Als je kind écht niet wil lezen, beloof hem dan een kleine beloning. Als je kind bijvoorbeeld een maand lang iedere dag een kwartier heeft gelezen, dan gaan jullie iets leuks doen. Is bovendien nog eens gezellig ook.

Tip 10

Er bestaan ook speciale boeken voor moeilijke lezers. Iedere zin begint op een nieuwe regel, de letters zijn groter en de afstand tussen de letters is ook groter. Dit kan erg handig zijn in het begin.

Bron

klasse.be - 10 tips om thuis te oefenen

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren