Vakantie in Bulgarije: stedentrip Sofia

 Sofia

Sofia (Bulgaars: София) is de hoofdstad van Bulgarije en heeft ongeveer 1,2 miljoen inwoners. Hiermee is Sofia tevens de grootste stad van Bulgarije.

Sofia

Geschiedenis van Sofia in het kort

De oudste naam van Sofia was Serdica. De stad heette zo omdat de Serden hier oorspronkelijk woonden. In de 4e eeuw v.Chr. kwam Serdica in handen van Philippus II van Macedonië en zijn zoon Alexander de Grote. De Romeinen heroverdren de stad rond 29 v.Chr. en hernoemden deze tot Ulpia Serdica. Ulpia Serdica werd uitgebreid met publieke baden, vestigingswallen, religieuze gebouwen en een groot amfitheater. In 447 verwoestten de Hunnen de Romeinse stad en Justunianus I (Byzantijnse keizer) herbouwde de stad. De Bulgaren veroverden de stad en en deze werd deel van het Bulgaarse Rijk. De nieuwe Slavische bevolking (Bulgaren) hernoemden de stad naar Sredets. Later kwam de stad opnieuw in handen van de Byzantijnen maar de Bulgaren wisten deze opnieuw te veroveren. In 1376 noemden ze de stad Sofia, naar de Sv. Sofia kerk. Zes jaar later werd Bulgarije bezet door het Ottomaanse Rijk. De Turken van het Ottomaanse Rijk bleven maar liefst 5 eeuwen heersen over Bulgarije. De Russen hielpen mee met het bevrijden van Bulgarije van de Turken en de stad Sofia werd in 1878 de hoofdstad van het hedendaagse Bulgarije. Sofia leed zware schade tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar hierna werd de stad uitgebreid en herbouwd in communistische stijl.

Bezienswaardigheden in Sofia

  • Centrale mineraalbaden. Sofia heeft veel mineraalbronnen die in de 20ste eeuw werden gebouwd. Een van de architecten van de mineraalbaden, Friedrich Grünanger, heeft tevens de Sofia synagoge en Koninklijk Paleis ontworpen.
  • Boyana kerk. De Boyana kerk staat vanwege zijn grote historische waarde op de UNESCO werelderfgoedlijst. De kerk is gebouwd in een fort en is een klassiek voorbeeld van Middeleeuwse architectuur.
  • Alexander Nevski kathedraal. Dit is een van de grootste Orthodoxe kathedralen ter wereld. Er passen mar liefst 5000 mensen in en de kathedraal is gebouwd ter ere van de Ottomaanse bevrijding en de Russische soldaten die omkwamen bij het bevrijden van Bulgarije. De kathedraal heeft 12 klokken en in de crypte is een museum met iconen te vinden. Dit is de grootste verzameling van Orthodoxe iconen van heel Europa.
  • Banya Bashi moskee. Dit is een van Europas oudste moskeeën en dateert uit 1576. De moskee is over natuurlijke thermale bronnen gebouwd en staat met name bekend om zijn hoge minaret.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren