Vakantie in Hvar, Kroatië

 Het eiland Hvar

Hvar (Italiaans: Lesina) is een eiland voor de Kroatische kust en is gelegen in de Adriatische Zee. Het eiland is 70 km lang en 10 km breed. De drie grootste en bekendste steden van het eiland zijn: Hvar (stad), Stari Grad en Jelsa.

Eiland Hvar in de avond

Hvar (Stad)

Piazza met de heilige Stephan kathedraal

Hvar is de grootste stad van het eiland Hvar en is tevens vanwege de vele historische bezienswaardigheden een van de meest bezochte steden van Dalmatië. De stad Hvar is lange tijd het Kroatische centrum van literatuur, architectuur, kunst en muziek geweest en in de zomer vinden er nog steeds vele culturele evenementen plaats. Vanaf de Adriatische zee gezien heeft de stad een schitterend uitzicht op de oude stadsmuren. Deze zorgden vroeger voor bescherming tegen de piraten. Het centrum heeft een mooi plein (Piazza) en dit is een van de mooiste pleinen van heel Dalmatië. Op dit plein bevinden zich o.a. de heilige Stephan kathedraal, historische huizen, terrasjes in Mediterrane stijl, paleizen van Groda en veel andere historische gebouwen. Daarnaast bevindt zich in deze stad een van de oudste Europese theaters. De stad Hvar wordt de parel van Dalmatië genoemd en dit is niet geheel onterecht!

Bron

Wikipedia - Hvar

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren