Vakantie in Litouwen: stedentrip Vilnius

 Vilnius

Vilnius is de hoofdstad van het Baltische land Litouwen en ligt in het Zuidoosten van het land. Vilnius telt iets meer dan een half miljoen inwoners en in 2009 was Vilnius een van de Europese culturele hoofdsteden.

Vilnius

Bezienswaardigheden in Vilnius

Oude binnenstad
  • De mooie oude binnenstad van Vilnius staat op de UNESCO werelderfgoedlijst en er zijn talloze bouwstijlen te vinden, waaronder gotische, eclectische, renaissance, neoclassicistische en veel meer.
  • Er zijn veel grote winkelcentra, maar ook kleine winkeltjes te vinden in Vilnius. Gedimino prospektas is de belangrijkste winkelstraat van Vilnius.
  • In Vilnius kun je prima uitgaan. Er zijn veel nachtclubs en cafés te vinden.
  • Al snel merk je dat theater en ballet populair zijn in de stad en hierover is van alles terug te vinden.
  • Er zijn veel theaters in Vilnius, waaronder het nationaal drama theater van Litouwen, het ballettheater en de Litouwse opera.
  • Er zijn veel verschillende restaurants te vinden in Vilnius. Je kunt er genieten van Litouwse specialiteiten maar ook van de bekendere internationale gerechten. Enkele Litouwse specialiteiten zijn: koude bietensoep (saltibarsciai), rolletjes vlees met kool (balandeliai), ravioli met schapenvlees (koldunai), aardappelnoedels gevuld met champignons, kaas of vlees (cepelinai) en pannenkoeken gevuld met vlees (blinai).
  • St. Anne kerk. Dit is het symbool van Vilnius en tevens een van de mooiste gebouwen van de stad. Het is gebouwd met 33 verschillende soorten stenen en heeft mooie torenspitsen met kruizen van metaal.
  • Artillerie Bastion. Gebouwd in de 17e eeuw om de stad Vilnius te beschermen tegen aanvallen van de Russen en de Zweden. Tegenwoordig is het een museum.
Gediminas kasteel
  • Gediminas kasteel. Dit kasteel is ook het symbool van de stad Vilnius. Binnen het kasteel is tegenwoordig een historisch en etnografisch museum gevestigd. Via het museum kun je naar de top van de toren lopen om te genieten van een prachtig uitzicht over de stad Vilnius.
  • KGB-musuem. In dit museum kun je cellen vinden waar duizenden Litouwers vast zaten voordat ze werden gedeporteerd. De rondleidingen worden gegeven door een gids die het zelf ook heeft meegemaakt, iets wat een extra persoonlijk tintje aan de rondleiding geeft.
  • Presidentieel paleis. Dit paleis had vroeger veel verschillende functies maar tegenwoordig is dit het vaste verblijf van de president van Litouwen.

Trakai

Trakai

40 km ten westen van Vilnius is de historische stad Trakai te vinden. Deze stad ligt in een zeer waterrijk gebied en is omgeven door de meren van Lukos, Totoriskiu, Galves, Gilusio en Akmenos. Binnen de stadsgrenzen zijn belangrijke culturele, architectonische en historische objecten en dit gebied is het meest populair onder de toeristen in Litouwen.

Feitjes over Vilnius

Bus in Vilnius
  • Vilnius was de eerste stad in de wereld waar je in het openbaar vervoer talen kunt leren. Terwijl je aan het rondreizen bent, worden er audiotapes afgespeeld in een taal naar keuze (Engels, Russisch of Litouws).
  • Wanneer je brood met zout krijgt aangeboden, moet je niet vreemd opkijken. Dit is namelijk in het hele land (en in de andere Baltische staten Estland en Letland) een teken van gastvrijheid. Dit wordt zelfs gegeven aan echtparen op hun trouwdag.

Bron

Wikipedia - Vilnius

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren