Vakantie in Servië: stedentrip Belgrado

 Belgrado

Belgrado (Servisch: Београд) is de hoofdstad van Servië. Servië ligt in Zuidoost-Europa en grenst aan Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Kroatië, Bosnië en Herzegovina, Albanië, Macedonië en Montenegro.

Belgrado in de avond

Wat is er te doen in Belgrado?

Kalemegdan fort
  • Er zijn veel theaters te vinden in Belgrado.
  • Het grootste gedeelte van de Servische filmindustrie is in Belgrado gehuisvest.
  • Bohemienwijk Skadarlija.
  • Er zijn talloze Servisch-Orthodoxe kerken te vinden in Belgrado en omgeving, waaronder de St. Sava. Dit is de grootste Orthodoxe kerk van de wereld.
  • Belgrado wordt gekenmerkt door een groene omgeving met veel gezellige parkjes.
  • Wie Belgrado bezoekt, zal meteen opmerken dat er talloze cafeetjes te vinden zijn. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat zitten deze bijna allemaal vol.
  • Er zijn veel restaurants te vinden in Servië die zowel Balkan- als internationale specialiteiten op het menu hebben staan.
  • Het graf van de voormalig communistische leider Josip Broz Tito is in Belgrado te vinden.
  • Kalemegdan fort
  • Er zijn veel evenementen en festivals in Belgrado, dus laat je hierover informeren voordat je er naartoe gaat.
  • Belgrado heeft een rijke geschiedenis en er zijn dan ook veel historische gebouwen te bezichtigen.

Nachtleven in Belgrado

Belgrado 's nachts

Belgrado staat bekend om het bruisende nachtleven met talloze clubs die open zijn van zonsondergang tot zonsopgang. Volgens de gerespecteerde krant The Times en de Lonely Planet heeft Belgrado zelfs het beste nachtleven ter wereld! Er zijn veel (o.a. ondergrondse) cafés, kroegen en clubs te vinden aan de oevers van de Donau en de Sava. Belgrado heeft veel weekendbezoekers uit o.a. Slovenië, Kroatië, Montenegro, Roemenië en Bosnië en Herzegovina en zij beschouwen Belgrado dan ook meer als metropool dan de hoofdsteden van hun landen, vanwege de vriendelijke en levendige atmosfeer, vele bars en clubs, goedkope dranken, vrijheid en het ontbreken van voorschriften voor het nachtleven. Het uitgaansleven is tegenwoordig in Belgrado veiliger dan in de meeste andere Europese hoofdsteden.

Bohemienwijk Skadarlija

Voor wie niet zo van het wilde uitgaansleven houdt, is er ook een alternatief. In de bohemienwijk Skadarlija is er meer traditionele muziek te horen in de kroegjes.

Klimaat in Belgrado

St. Sava kathedraal in de winter

Belgrado heeft een gematigd klimaat. De meest zonnige maanden om de stad te bezoeken zijn juli en augustus met meer dan 10 uur zon per dag en een temperatuur van gemiddeld minstens 25 graden. In de wintermaanden kan het soms wel flink koud worden met een dikke pak sneeuw en in combinatie met de vele kerken en natuurlijke omgeving leidt dit tot een sprookjesachtig uitzicht.

Weetjes over Belgrado en Servië zelf

Zoete Servische frambozen
  • Belgrado is de enige stad in Europa die in de twintigste eeuw maar liefst vijf keer gebombardeerd is.
  • In het Servisch wordt de stad Beograd genoemd. Beo betekent wit en grad betekent stad, witte stad dus.
  • Veel bekende Servische voetballers en tennissers zijn in Belgrado geboren.
  • De officiële taal van Servie, het Servisch, wordt meestal in het Cyrillische alfabet maar tegenwoordig ook wel in het Latijnse alfabet geschreven. Andere talen die lokaal worden gesproken zijn o.a. Kroatisch, Albanees, Bulgaars, Roemeens, Oekraïens, Bosnisch, Hongaars en Slowaaks. Er worden zoveel talen lokaal gesproken vanwege de vele etnische minderheden.
  • Het Servisch is een erkende (minderheids)taal in o.a. Bosnië en Herzegovina, Kroatië, Hongarije, Macedonië en Roemenië.
  • Minstens 31 % van het land is bebost.
  • 20% van alle frambozen wereldwijd groeien in Servië.

Bron

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren