Vegetarische gerechten uit het buitenland, deel 1

Internationale vegetarische gerechten

Voor (beginnende) vegetariërs en veganisten kan het soms lastig zijn om iedere dag gevarieerd en gezond vegetarisch (of veganistisch) te eten. Vooral als je niet gewend bent om zelf te koken en dat nu ineens wel moet doen. De beste tip die dan gegeven kan worden, is: neem eens een kijkje buiten de landsgrenzen! Niet letterlijk natuurlijk, maar op het internet kan je na een kwartiertje speurwerk al tientallen internationale vegetarische recepten hebben verzameld. Ieder werelddeel heeft zo zijn of haar vegetarische gerechten en als je deze combineert, kan je gemakkelijk iedere dag gevarieerd vegetarisch/veganistisch eten. In het eerste deel van deze reeks kom je gerechten uit de volgende landen tegen; India, Mexico, Italië en Hongarije. Eet smakelijk!

Vegetarische gerechten uit India

De Indiase keuken leent zich bij uitstek voor een vegetarische ontdekkingstocht! Met haar pittige smaken, exotische kruiden en verrassende smaakcombinaties heeft de Indiase keuken veel te bieden voor vegetariërs die willen variëren en experimenteren. In India wordt er relatief weinig vlees gegeten. Ongeveer 30% van de Indiase bevolking is vegetariër. De mensen die er wel vlees eten, eten uit religieus oogpunt meestal geen rundvlees en varkensvlees. Bovendien wordt er niet veel vis gegeten in India. Hierdoor kenmerkt de Indiase keuken zich door een rijk aanbod aan heerlijke vegetarische gerechten.

Ga naar artikel: Recepten voor vegetarische Indiase curry

Vegetarische gerechten uit Mexico

In Mexico speelt de tortilla een grote culinaire rol. De eerste Mexicaanse gerechten die in je opkomen, zullen waarschijnlijk burritos, wraps, taco’s, fajitas en enchiladas zijn. Allemaal gerechten die zich uitstekend lenen voor een vegetarisch experiment. Tortilla’s worden in Mexico vaak gevuld met bonen, groenten en scherp gekruide sauzen. Het vlees in deze gerechten kun je prima vervangen door gemarineerde tofu of extra groenten.

Ga naar artikels: Recepten voor vegetarische wraps, Mexicaanse gevulde paprika (vegetarisch)

Vegetarische recepten uit Italië

Je zou het waarschijnlijk niet verwachten, maar minimaal 10% van de Italiaanse bevolking is vegetariër. Hiermee staat Italië binnen Europa zelfs op nummer 1! De Italiaanse keuken is vooral bekend om haar pastagerechten en pizza. Met een beetje creativiteit, lekkere verse ingrediënten en wat voorbeelden kun je hier gemakkelijk tientallen vegetarische variaties op verzinnen!

Ga naar artikels: Vegetarische Italiaanse pasta recepten (binnenkort online), Vegetarische pizza recepten, Vegetarische en veganistische Italiaanse lasagne

Vegetarische gerechten uit Hongarije

De Hongaarse keuken is typisch Centraal-Europees en bijna iedereen maaltijd bevat wel een stuk vlees. Maar je kunt prima genieten van Hongaarse gerechten door simpelweg het vlees weg te laten. In Hongarije zijn ze dol op stoofgerechten waarbij ze verse groenten en lekkere kruiden gebruiken. Maak bijvoorbeeld een heerlijke vegetarische Hongaarse goulash en serveer die met Hongaarse aardappeltjes uit de oven. Succes gegarandeerd!

Ga naar artikels: Hongaarse aardappeltjes uit de oven, Vegetarische Hongaarse goulash (Scroll naar beneden voor vegetarisch recept)

Laat je ook inspireren door deel 2

Lees ook Vegetarische gerechten uit het buitenland, deel 2 met vegetarische gerechten uit China, de Balkan in het algemeen, Griekenland en Turkije.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Tinytango
31-03-2013
16:11
Leuke recepten, gelukkig zonder dure ingrediënten die je dan moet aanschaffen en die staan te bederven op de plank omdat je ze weinig nodig hebt. Leuk ook voor de startende vegetariër die nog weinig ervaring heeft met het vegetariër schap.
Reageren