Verslaafd aan cafeine, wat nu

Verslaafd aan cafeïne

Koffie zorgt 's ochtends voor een korte, maar voor velen broodnodige, oppepper. Het probleem is echter dat velen al snel de neiging krijgen om iedere keer dat ze zich moe en/of futloos voelen te grijpen naar een kop koffie. Cafeïne is echter niet goed voor het lichaam wanneer er te veel van wordt geconsumeerd en je beloningen na een teveel aan cafeïne kunnen o.a. hoofdpijn, slapeloosheid, hartkloppingen en problemen met het spijsverteringskanaal zijn. Hieronder staat beschreven hoe je van een cafeïneverslaving af kunt komen.

Tekenen van een verslaving aan cafeïne

Dagelijks een kopje koffie drinken is niet schadelijk voor het lichaam, omdat het helpt je lichaam en geest alert te houden. Je weet echter dat je verslaafd bent aan cafeïne als het gebrek aan cafeïne leidt tot een opmerkelijke traagheid en een onverzadigbare drang naar cafeïne. Koffie is echter niet de enige bijdrage aan een verslaving aan cafeïne; pas ook op met sommige frisdranken, energy drink en thee. Zelfs als je stopt met het drinken van koffie, maar extra veel energy drinks gaat consumeren, zal je de verslaving in stand houden.

Tips om van een cafeïneverslaving af te komen

Stoppen met het nuttigen van cafeïne is vergelijkbaar met stoppen met roken; niet gemakkelijk! De hunkering naar cafeïne zal je nog een tijdje in zijn greep houden en er treden zelfs ontwenningsverschijnselen op. Zoals met elke verslaving, zal je veel doorzettingsvermogen moeten opbrengen om de verslaving te overwinnen. Probeer daarom een van de volgende methoden om af te komen van de cafeïneverslaving:

  • Voor velen zal een abrupte stop met het gebruik van cafeïne resulteren in vervelende ontwenningsverschijnselen. Een betere optie is de inname van cafeïne daarom geleidelijk af te bouwen. Je lichaam krijgt dan de mogelijkheid te wennen aan de verlaagde consumptie van cafeïne en je lichaam zal vanzelf minder snakken naar cafeïne.
  • Probeer een acceptabele vervanger te vinden voor de cafeïne. Denk hierbij aan lekker vers vruchtensap of een cafeïne-vrije kruidenthee. Vervang in het begin bijvoorbeeld één kopje koffie per dag door één kopje kruidenthee en bouw dit steeds verder op totdat de behoefte aan koffie of andere cafeïnehoudende dranken is verdwenen.
  • Kauwgom werkt goed bij het stoppen met roken, maar ook bij cafeïneverslavingen kun je je voordeel uit kauwgom halen. Wanneer je naar cafeïne vervangt, werkt het effectief om je aandacht te richten op het kauwen en op de smaak van je kauwgom.
  • Verwijder de sporen van cafeïne in je huis en eventueel op kantoor. Soms is het zien van koffiekopjes en andere dingen die je met cafeïne associeert al voldoende om behoefte te krijgen aan een kop koffie.
  • Waar krijg je energie van? Sport? Hobby's? Meditatie? Houd je bezig met de dingen die je energie geven zodat je deze energie niet meer uit cafeïne hoeft te halen! Zorg bovendien voor een goede nachtrust zodat je je energiek voelt gedurende de dag.

Tot slot

Merk je dat je terug begint te vallen in je oude gewoonten? Maak dan duidelijke afspraken met jezelf. Wat vind je acceptabel? Iedere ochtend bij het ontbijt een kopje koffie? Prima, zolang je de grenzen die je jezelf stelt maar niet overschrijdt!

Genieten van koffie mag, maar met mate!

Varieren met koffie, de lekkerste recepten

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren