Waar en hoe kan je voordelig tanken

Inleiding

In een eerder artikel heb ik geschreven hoe de benzineprijs tot stand komt in Nederland. Dit komt voornamelijk door de hoge accijnzen en heffingen die er geheven worden op benzine. 

Benzineprijzen in het buitenland

Op 1 januari 2010 stond de prijs voor een liter benzine nog op € 1,45 vandaag de dag schommelt deze zo rond de € 1,85. Dit is een stijging van 17,5% wat neerkomt op € 0,40 in twee en een half jaar tijd. Deze prijsstijging van 17,5% komt niet zo zeer door de hoge inkoopprijs (productieprijs van benzine). Het meeste geld komt ten goede aan de schatkist van de overheid, door het heffen van accijnzen op benzine. In oktober zal deze nog verder stijgen door de BTW verhoging van 19% naar 21%.

Prijzen in het buitenland (benzine)

  • Noorwegen € 1,96
  • Zweden € 1,66
  • Finland € 1,65
  • Denemarken € 1,75
  • Nederland € 1,80
  • Groot Brittannië € 1,74
  • Ierland € 1,64
  • België € 1,70
  • Duitsland € 1,66
  • Polen € 1,32
  • Tsjechië € 1,46
  • Hongarije € 1,43
  • Kroatië € 1,38
  • Griekenland € 1,73
  • Italië € 1,79
  • Oostenrijk € 1,47
  • Zwitserland € 1,49
  • Luxemburg € 1,37
  • Frankrijk € 1,70
  • Spanje € 1,39
  • Portugal € 1,75

Gebaseerd op: Euro 95 per juni 2012

De prijzen in landen rondom Nederland zijn inderdaad lager dan in Nederland zelf. Hierdoor tanken veel mensen die dichttegen de Belgische grens wonen in België en die dichttegen de Duitse grens wonen in Duitsland. Het verschil is respectievelijk € 0,10 en € 0,14. Wat wel opvalt is dat in landen waar benzine relatief goedkoop is de diesel of andere brandstof weer wat duurder zijn ten opzichte van Nederland. Maar het loont voor benzine dus nog steeds om je tank nog even vol te gooien in België, Luxemburg of Duitsland voordat je Nederland binnen rijdt en daar moet tanken. In het Oosten van Europa is benzine het goedkoopst, maar die komt vooral door het feit dat daar alles in verhouding daar goedkoper is.

Prijzen in het buitenland (diesel)

  • Noorwegen € 1,78
  • Zweden € 1,61
  • Finland € 1,50
  • Denemarken € 1,56
  • Nederland € 1,46
  • Groot Brittannië € 1,83
  • Ierland € 1,54
  • België € 1,48
  • Duitsland € 1,49
  • Polen € 1,29
  • Tsjechië € 1,42
  • Hongarije € 1,44
  • Kroatië  € 1,29
  • Griekenland € 1,54
  • Italië € 1,76
  • Oostenrijk € 1,47
  • Zwitserland € 1,55
  • Luxemburg € 1,23
  • Frankrijk € 1,55
  • Spanje € 1,32
  • Portugal € 1,52

Gebaseerd op: diesel per juni 2012 

Hier valt op dat in een groot aantal landen met name in het Oosten van Europa de prijzen tussen benzine en diesel niet zoveel van elkaar verschillen.

Bron: consumentenbond juli/augustus 2012

Apps

Je kunt natuurlijk tijdens het rijden onthouden waar je het goedkoopste kunt tanken. Dit doen de meeste automobilisten dan ook en weten ook precies waar ze moeten zijn. Andere checken het via het internet om te kijken waar je het minste betaalt voor een volle tank, maar de nieuwe generatie doet het via een app op zijn smart Phone. De volgende apps zijn zowel te gebruiken op IOS of Android toestellen en zijn in de store gratis te verkrijgen.

Directlease

Via deze app kan je zien hoe duur het tanken bij een tankstation is. Verder geeft deze app aan of het tankstation een winkel of een wasstraat heeft en wat de openingstijden zijn. Met deze app kan je vergelijken waar je in de buurt het goedkoopste kunt tanken.

Benzine-Jip

Met deze app kun je zien waar je het meeste voordeel hebt ten opzichte van andere tankstations. Via het nationale prijspeil van de dag wordt gekeken hoeveel een bepaald tankstation daar boven of onder zit. Je kunt bij deze app dus niet zien hoeveel een liter benzine kost aan de pomp.

Athlon

In deze app worden de prijzen om de 3 a 4 dagen ververst, hierdoor heb je niet een goed beeld waar je het goedkoopste kunt tanken. Ook is de keuze aan tankstations niet zo groot als bij de andere.

Conclusie

Het is zeker verstandig om prijzen te vergelijken als je gaat tanken. Je kunt hier een hoop geld mee besparen, vooral als je het bekijkt op jaarbasis. De apps zijn hier een handig hulpmiddel voor, want je hebt het altijd bij de hand. Van de apps komt Directlease en Benzine-Jip het beste uit de bus vind ikzelf. Waarbij Directlease de literprijs weergeeft en Benzine-Jip alleen het voordeel berekent ten opzichte van het landelijke gemiddelde.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Wesley87. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
lilalollie
15-08-2012
10:06
Wat een verschillen zeg, Noorwegen passeert bijna de twee euro de liter!

Groetjes Lilalollie
Reageren