Waar komt de premie van de basisverzekering terecht

Inleiding

In Nederland is iedereen verplicht die boven de 18 jaar is een zorgverzekering af te sluiten. Dit is niet verkeerd omdat het je verzekert tegen de kosten waar je mee te maken kan krijgen als je zorg nodig hebt. Dit kan best een hoog bedrag worden als je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt en in het ziekenhuis moet blijven of dat je door je ziekte blijvende medicijnen moet slikken. Als je niet verzekerd bent moet je dit zelf betalen dat is meestal niet mogelijk. Waarom moeten we verplicht de premie voor de basisverzekering betalen en waar gaat het geld heen?

Waarom moeten we de basisverzekering afsluiten?

In eerste instantie is het verplicht om je te dekken tegen de hoge kosten waar je tegenaan kunt lopen als je medische zorg nodig hebt. Ongeveer 2,6 procent van de premie die je aan je zorgverzekeraar betaalt is om de kosten van de zorgverzekeraar te dekken. De rest van het bedrag wordt besteed aan de zorg zelf. Iedereen onder de 18 jaar krijgt gratis zorg hier betalen de mensen voor die boven de achttien jaar zijn, maar ook voor de mensen die geen zorgverzekering hebben afgesloten.

Waaraan wordt de premie besteed?

De zorg die je krijgt voor de basisverzekering is overal hetzelfde. Dat is lekker makkelijk de goedkoopste is de beste. Toch is het wel zo dat de premie voor de basisverzekering verschilt per verzekeraar. Dit komt omdat de ene verzekeraar iets hoge kosten heeft en winst wil maken. Wil je de zorg uitbreiden dan moet je kiezen voor een aanvullende verzekering. Hierin verschilt de prijs niet alleen, maar ook de zorg die je krijgt bij de verzekeraar. Van de premie die je betaalt voor de basisverzekering gaat ongeveer 3 procent naar de zorgverzekeraar zelf, zoals al eerder is beschreven. Waar de rest van de premie aanbesteed wordt vind je hieronder.

De verdeling van de premie

  • 53% gaat naar de ziekenhuiszorg (dokters, verpleegkundige, ambulancevervoer, overnachting in het ziekenhuis en overige voorzieningen waar je mee te maken kunt krijgen).
  • 15% gaat naar overige zorg hieronder valt het volgende: kraamhulp, medische hulpmiddelen, fysiotherapie en mondzorg inclusief orthodontie.
  • 11% wordt besteed aan geneesmiddelen die de dokter je voorschrijft en je kan afhalen bij de apotheek.
  • 10,5% wordt besteed aan geestelijke gezondheidszorg.
  • 6,2% wordt besteed aan huisartenzorg. Als je naar de huisarts gaat krijg je geen rekening van het bezoek zelf, alleen voor je medicijnen die je eventueel voorgeschreven hebt gekregen. De huisarts maakt ook kosten en die kosten betaal je doormiddel van de basisverzekering aan je dokter. Alleen betaal je het niet zelf maar via de zorgverzekeraar die het aan de dokter betaalt. Dit gaat met alle kosten die hier benoemd zijn.
  • 2% wordt besteed aan geriatrische revalidatiezorg oftewel de ouderenzorg.

Conclusie

De premie die je verplicht bent te betalen vanaf je 18de voor de basisverzekering, worden besteed aan verschillende zaken. Aan de ene kant is het bedoelt om je te behoeden voor de hoge kosten als je de zorg nodig hebt en niet verzekerd bent. Aan de andere kant komt het bij de organisaties terecht die “gratis” werk verrichten. Zij krijgen wel geld voor het werk wat ze doen alleen krijgen ze dat van de zorgverzekeraar die het weer van jou heeft ontvangen. Sommige mensen komen gelukkig nooit doe een dokter of in het ziekenhuis andere komen er weer vaker. De dokter krijgt niet meer als jij iedere dag op de stoep staat hij krijgt een percentage van de betaalde premie uit de basisverzekering. 

! Dit artikel is eigendom van de auteur Wesley87. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren