Waarom is te veel zout slecht voor de gezondheid

Nadelen van te veel zout in de voeding

Onderzoek na onderzoek wijst uit dat de gemiddelde Westerling veel te veel zout consumeert. Gemiddeld heeft een mens slechts 2 milligram zout nodig, maar de meeste mensen krijgen niet minder dan 6 milligram zout op een dag binnen. Een teveel aan zout levert gevaarlijke gezondheidsrisico’s op lange termijn op

Mogelijke gevolgen van het eten van te veel zout

  • Een veel voorkomend gevolg van het consumeren van te veel zout, is een hoge bloeddruk. Een hoge inname van zout veroorzaakt dat het lichaam vocht gaat vast-houden en verstoort de instroom van watermoleculen in de bloedvaten. Hierdoor wordt de bloeddruk verhoogd en dit kan leiden tot levensgevaarlijke situaties, zoals beroertes en hartaanvallen. Het verminderen van de zoutinname kan de bloeddruk tot maar liefst 25% verlagen.
  • Te veel zout voedsel eten verhoogt het risico op hart-en vaatziekten. Het hart moet bij een hoge zoutinname harder werken voor een goede bloedcirculatie. Na verloop van tijd kunnen de hartkleppen dunner worden en wordt het hart steeds zwakker. Dit kan leiden tot symptomen als pijn op de borst, kortademigheid en chronische vermoeidheid. Soms zijn de gevolgen fataal, zoals bij een hartstilstand.
  • Osteoporose. Zout remt de absorptie van calcium, wat leidt tot een verlies van botmassa. Een hoog zoutgehalte verhoogt de kans op botbreuken.
  • Bij een hoge zoutinname verlaat het zout het lichaam via de urine. Dit belast de nieren en vergroot de kans op nierstenen.
  • Dorst is een reactie na het eten van te veel zout. Dit komt omdat zout veel vocht an het lichaam onttrekt. Uitgedroogde cellen geven een signaal naar je hersenen waardoor je dorst krijgt. Wanneer je dit vochttekort aanvult, gebeurt er iets vreemds. Er ontstaan zwellingen in het lichaam. Wallen, gezwollen enkels en kuiten zijn meestal een gevolg van een te hoge zoutinname.
  • Overmatig zoutgebruik kan de balans van de hormonen en zenuwen verstoren. Dit resulteert in symptomen als duizeligheid, spierkrampen en rillingen.

Tips om minder zout te eten

Gezonder snacken

Zout zit tegenwoordig helaas in de meeste voedingsmiddelen. Toch zijn er voedingsmiddelen die de lijst aanvoeren. De meeste zout zit namelijk in kant-en klare maaltijden, vlees (en jus) en hartige snacks. Minder zout eten kan dus worden gerealiseerd door minder kant-en klaar maaltijden te consumeren, minder vlees te eten en door minder te snacken. Vervang kaas, worst, chips en (borrel)nootjes door gezonde snacks die weinig zout bevatten.

Gebruik meer kruiden

Ben je bang dat het voedsel minder lekker zal smaken als je minder zout gebruikt in de keuken? Experimenteer eens met allerlei kruiden en je zult zien dat zout vaak zelfs weggelaten kan worden uit een maaltijd. Zo zijn er bijvoorbeeld tal van heerlijke Indiase recepten te vinden die geen zout en/of vlees bevatten maar juist rijk van smaak zijn door de heerlijke kruiden.

Vermijd groenten uit blik

Probeer zo min mogelijk groenten uit blik te eten omdat hier vrijwel altijd zout aan wordt toegevoegd. Kies daarom voor verse groenten.

Vermijd voorbewerkt voedsel

Op al het voorbewerkte voedsel staat tegenwoordig een ingrediëntenlijst. Hierin staat ook aangegeven hoeveel natrium (zout) er in het voedsel zit. Maak zo nu en dan eens een berekening van de hoeveelheid zout die je op een dag inneemt om te zien of je te veel zout eet. Probeer je zoutinname niet boven de 2 milligram uit te laten komen.

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
D.J.van Vonderen
10-04-2013
09:58
Is er indirect een relatie tussen tanderosie.
En een te hoog zoutgebruik?
Reageren