Waarom wil mijn kind niet eten

Mijn kind wil niet eten

Het is heel vervelend wanneer uw kind niet wil eten. Tijdens iedere maaltijd protesteert uw kind hevig aan tafel en dit levert een hoop spanningen op. Met name in gezinnen met kleine kinderen komt het vaak voor dat kinderen weigeren te eten. Er zijn veel manieren om uw kind te laten eten , maar het is minstens net zo belangrijk om de oorzaak te achterhalen waarom uw kind niet wil eten. Dit kan u waardevolle inzichten geven en u kunt ermee voorkomen dat uw kind in het vervolg niet wil eten.

Redenen waarom kinderen niet willen eten

  • Veel peuters zijn zeer kieskeurige eters. Kieskeurig gedrag omtrent voedsel is een heel normaal verschijnsel bij kinderen en er is geen reden om u zorgen te maken. Er kunnen momenten zijn wanneer uw kind bepaalde voedingsmiddelen niet wil eten. Dit gaat vaak na verloop van tijd vanzelf over, maar het is belangrijk om uw kind een verscheidenheid aan keuzes te bieden. Een uitgebalanceerde maaltijd is erg belangrijk.
  • Wanneer u net iets nieuws hebt gekookt, zal het soms voorkomen dat uw kind het niet zal willen eten. Sommige kinderen hechten zich aan een bepaalde regelmaat in hun leven en kunnen zich niet snel aanpassen aan nieuwe dingen. Zelfs als het om iets gewoons als eten gaat.
  • Sommige kinderen zien eten niet als iets belangrijks. Wanneer ze net lekker zitten te spelen, zullen ze vaak weinig zin hebben om te eten.
  • Sommige kinderen associëren eten met negatieve dingen. Maakt u bijvoorbeeld vaak ruzie aan de eettafel met uw partner? Het kan zijn dat uw kind zich letterlijk hiervoor probeert af te schermen!
  • Sommige kinderen zijn iets te verwend wat eten betreft. Sommige ouders koken apart voor het kind een andere maaltijd om iedereen tevreden te houden. Het is geen goed idee om dit te doen, want wanneer u ermee stopt zult u merken dat uw kind vaak niet meer zal willen eten uit protest.
  • Kinderen eten over het algemeen minder dan volwassenen. Wanneer uw kind overdag veel tussendoortjes eet, zal zijn eetlust flink afgenomen zijn tijdens de maaltijd.
  • Sluit u iedere maaltijd af met een nagerecht? Sommige kinderen eten hierdoor niet omdat ze alleen interesse hebben in het nagerecht! Het kan hierbij helpen om op sommige dagen geen nagerecht te serveren, zodat uw kind nooit weet wat het kan verwachten.
  • Wordt u boos op uw kind als uw kind niet zijn bord leeg eet? Dan kan dit wellicht de reden zijn waarom uw kind niet meer aan tafel wil komen. Uw kind is dan letterlijk bang geworden om aan tafel te komen uit angst voor een boze reactie wanneer hij zijn bord niet leeg wil of kan eten.

Conclusie

De redenen waarom uw kind niet wil eten, kunnen heel uiteenlopend zijn. Over het algemeen hoeft u zich weinig zorgen te maken, omdat het een veelvoorkomend en onschuldig verschijnsel is. Wanneer u nagaat welke van de bovenstaande redenen op uw kind van toepassing zijn, kunt u uw kind binnen de kortste keren weer aan het eten krijgen!

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
N
28-11-2012
19:13
ons kleintje wil letterlijk niets meer eten na een traumatische gebeurtenis 6 maand geleden. ik hou haar letterlijk in leven met de chocomelk die ze graag lust. soms doet ze 2 beten van een boterhammetje, 3 schepjes van platte kaas met suiker en daar blijft het dan ook bij. voor deze gebeurtenis was ze een heel goed etertje. alles behalve boontjes en vis ging er probleemloos in. zelfs porties waarvan ik dacht: waar steekt ze het? resultaat is dat ze heel klein en licht is voor haar leeftijd! ik heb al vanalles geprobeerd. is er iemand met dezelfde ervaring en kan een helpende hand bieden? ik bied haar tekens vanalles aan. soms proeft ze eens, soms eet ze er 2 of 3 schepjes van en dan niets meer. natuurlijk ben ik er de laatste weken ook fout in om haar de hele dag door vanalles te proberen aan te bieden. als ze er maar een beetje van eet, spring ik een gat in de lucht!
Reageren