Waarvoor kun je zuiveringszout allemaal gebruiken

Wat is zuiveringszout?

Zuiveringszout, met als chemische formule NaHCO3, is een wit poeder, dat ondermeer te koop is bij de drogist. In recepten wordt het regelmatig gebruikt als rijsmiddel (in plaats van bijvoorbeeld gist). Zuiveringszout is ook bekend onder de naam natriumbicarbonaat en baking soda (met name in engelstalige recepten). Maar is dat het enige dat je er mee kan? Nee, met zuiveringszout kun je nog veel meer. In onderstaand artikel zal dat beschreven worden.

Zuiveringszout gebruiken in het huishouden

Voor normaal huishoudelijk gebruik kun je een sopje maken waarbij je 50 gram zuiveringszout oplost in een liter water. Dit sopje kan je vervolgens gebruiken voor het schoonmaken van veel oppervlakken, zoals hout, rvs, plastic en tegels.

Wanneer je de gootsteen wilt schoonmaken, die veel kalk bevat, dan voeg je meer zuiveringszout per liter toe.

Heb je een schuurmiddel nodig, dan ga je uit van zuiveringszout, waaraan je wat water toevoegd zodat een smeerbare pasta ontstaat. Dit is een perfect schuurmiddel. Of je strooit wat zuiveringszout op je spons en maakt daar het oppervlak mee schoon.

Ook kan bij het wassen van de witte was twee eetlepels zuiveringszout toegevoegd worden. Dit zorgt ervoor dat de was nog witter wordt.

Zuiveringszout als verwijderaar van nare geurtjes (of het voorkomen daarvan)

Zuiveringszout is ideaal te gebruiken om nare geurtjes te verwijderen uit de koelkast of diepvries. Daartoe zet je een schaaltje met twee eetlepels zuiveringszout erin. De geur zal verdwijnen. Het is natuurlijk ook mogelijk om geurtjes te voorkomen door standaard een schaaltje met twee eetlepels zuiveringszout in de koelkast neer te zetten. Deze dient, om de werking te behouden, dan om de 4 weken vervangen te worden.

Na deze 4 weken kun je vervolgens het zuiveringszout in de gootsteen wegspoelen met heet water. Dan zijn meteen de nare geurtjes voorkomen en is je gootsteen weer schoon.

Niets is zo vervelend als op de bank, op het kleed of de vloerbedekking een stinkende plek aanwezig is. Dit zijn nou net de plaatsen die niet in de wasmachine kunnen om ze te reinigen. Wanneer zuiveringszout erop gestrooid wordt, verdwijnen de geurtjes alsnog.

Zuiveringszout en persoonlijke hygiëne

Omdat zuiveringszout goed is in het opnemen van geurtjes, kan het ook gebruikt worden als vervanger voor de gangbare deodorant. Met name voor mensen die allergisch zijn, of mensen die geen chemische mengsels op de oksels willen smeren, is dit een alternatief.

Ook kan het als tandpasta gebruikt worden. De tandenborstel wordt daarbij nat gemaakt en in het zuiveringszout gedrukt. Vervolgens kunnen de tanden gepoetst worden. De tanden worden zichtbaar witter. Let wel, in zuiveringszout is geen fluoride aanwezig, die wel aan reguliere tandpasta is toegevoegd.

Ook kan je een milde scrub maken voor je gezicht met zuiveringszout. Daarvoor neem je 3 eetlepels water en 1 eetlepel zuiveringszout.

En krijgt de handzeep de handen na het klussen in de tuin niet goed schoon. Voeg wat zuiveringszout toe, dit helpt enorm.

Zuiveringszout kan ook toegevoegd worden aan het badwater. Het maakt het water zachter en is ook goed voor de huid.

Zuiveringszout: een aanrader!

Zuiveringszout is zeker een aanrader om altijd in huis te hebben. Naast de lekkere gerechten die je ermee kunt maken (en waar in dit artikel niet eens aandacht aan is besteed), zijn er tal van mogelijkheden voor nuttig gebruik. En voor de eerste hulp geur ongelukjes is het zeker een topmiddel.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Anjajansen. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
yvonne
07-01-2013
16:30
Bedankt voor de tips, ga het uitproberen op onze stoffen bank, waar de hond helemaal over heen geplast, ben benieuwd of het helpt.
#2
Jopie R.
31-08-2014
20:47
Kun je keukenzout vervangen door zuiveringszout/natriumbicarbonaat?
Moet je dan het gebruik voor het "ontzuren" aanpassen zodat je niet teveel binnen krijgt?
#3
Anja Jansen
31-08-2014
20:50
Gewoon zout kun je niet vervangen door zuiveringszout.
Reageren