Wanneer mag ik reiskosten aftrekken als ziektekosten

Reiskosten bij ziekte

Reiskosten gemaakt door leden van uw gezin zijn niet altijd aftrekbaar als ziektekosten. Aan wel aftrekbaarheid zijn natuurlijk enkele voorwaarden verbonden. Ook wijzigt de regelgeving omtrent reiskosten laten meetellen als ziektekosten regelmatig. Wil je altijd up to date op de hoogte zijn, raadpleeg dan regelmatif de site van de Belastingdienst!

Reiskosten en de regels

Wanneer krijg je reiskosten betaalt als ziektekosten? De wetgeving heel in het kort samengevat: voor jezelf, voor (minderjarige) kinderen, voor je (fiscale) partner, voor gehandicapte personen (vanaf 27+ jaar) die tot het gezin behoren en voor inwonende, zorgbehoevende broers of zussen.

Welke reiskosten komen in aanmerking?

  1. Reiskosten gemaakt om van en naar zorginstellingen te rijden, naar artsen, naar tandartsen en naar paramedici (fysio bijvoorbeeld).
  2. Meer bepaald: werkelijke autokosten (volledig kilometertarief = EUR 0,20/km), treinkaart, zelfs taxi.
  3. Reiskosten gemaakt voor regelmatig ziekenbezoek vallen weliswaar onder een aparte regeling en is de moeite van het uitzoeken waard. Overigens valt onder ziekenbezoek niet alleen als de zieke in een ziekenhuis verblijft maar ook thuis wordt verpleegd, revalidatiecentrum enz... Er geldt wel een minimum: enkele reisafstand van 10 km.
  4. Moet u in bepaalde gevallen overnachten dan kunnen ook de kosten van die overnachting soms worden ingebracht.

Conclusie

De uitleg over welke reiskosten je al of niet krijgt terug betaald of fiscaal mag aftrekken, is redelijk ingewikkeld. Bovendien wijzigt de wetgeving ook om de haverklap. Het beste advies dat ik kan geven is om de site van de Belastingdienst regelmatig te raadplegen als u een vraag over aftrekbare reiskosten heeft. Daarom vermeld ik hier met veel plezier voor het vinden van up to date informatie naar: Uitleg Belastingdienst 

Belastingdienst (7)
ziektekosten (6)
! Dit artikel is eigendom van de auteur Josee. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren