Wanneer meeste kans op zwangerschap

Tips om de kans op zwangerschap te vergroten

Wanneer de kans op een zwangerschap het grootst is, is van veel factoren afhankelijk. Denk hierbij o.a. aan de dag waarop je zwanger probeert te raken, het standje, je eetgewoonten en de leeftijd waarop je zwanger probeert te raken etc. Normaliter kan de kans op een zwangerschap maximaal maar 25% zijn wanneer je de belangrijke factoren goed op elkaar afstemt en daarom dien je deze kans goed te benutten als het je wens is om zwanger te raken.

Op welke dagen heb ik de meeste kans om zwanger te raken?

Op de dagen rond de eisprong (ongeveer twee weken vóór de menstruatie), is de kans op een zwangerschap het grootst. De cijfers die in de tabel gaan over de cyclus en geven per dag de kans op een zwangerschap weer.

Dag

Kans in %

1 t/m6

0,1

7

0,7

8

2,5

9

5,5

10

10,4

11

14,6

12

16,9

13

17,3

14

14,1

15

9,1

16

4,9

17

1,9

18 t/m28

0,6

Kan de man de kans op een zwangerschap verhogen?

Ja, dat kan! Hoe meer zaadcellen er in het sperma aanwezig zijn, hoe groter de kans op een zwangerschap. Er zijn meer zaadcellen in sperma aanwezig wanneer de man zich enkele dagen onthoudt van seksuele activiteiten. Vijf tot zes dagen zijn ideaal om de kans op een zwangerschap te verhogen.

Heeft het gekozen standje invloed op de kans op een zwangerschap?

Jazeker, de manier waarop men aan geslachtsgemeenschap doet, kan de kans op een zwangerschap beïnvloeden. De 'missionarishouding' (man boven) geeft over het algemeen de grootste kans op een zwangerschap omdat de zaadcellen dan de meeste kans krijgen om omhoog te zwemmen. Het is hierbij wel van belang dat de vrouw achteraf nog enkele minuten blijft liggen alvorens ze opstaat.

Heeft mijn eetgewoonte ook invloed op de kans om zwanger te raken?

Als je je kansen op een zwangerschap wilt maximaliseren, dien je enkele maanden voordat je zwanger probeert te raken je eetpatroon aan te passen. Eet zo gevarieerd mogelijk en drink veel water. Zorg ervoor dat je voldoende foliumzuur binnenkrijgt; foliumzuur bevordert de celgroei. Vermijd daarnaast alcohol en cafeïnehoudende dranken. Roken verkleint de kans op een zwangerschap aanzienlijk, dus probeer hier ook mee te stoppen indien je rookt.

Kan mijn leeftijd de kans op een zwangerschap beïnvloeden?

Over het algemeen hebben vrouwen boven de 35 jaar 50% minder kans op een zwangerschap dan vrouwen onder de 35 jaar. Daarnaast is er een verhoogd risico op gezondheidsproblemen en afwijkingen bij de baby. De kans op een miskraam is bovendien ook verhoogd.

Hoe zit het met stress?

Overmatige blootstelling aan stress zorgt ervoor dat het lichaam haar taken niet optimaal uit kan voeren. Omdat stress een negatieve bijdrage heeft voor het lichaam, zal de kans op een zwangerschap flink verkleinen. Ontneem jezelf daarom wat druk en stel geen periode voor jezelf vast waarin je zwanger moet raken, maar neem er de tijd voor.

Conclusie

Als het niet direct lukt om zwanger te raken, is er nog niets aan de hand. Wanneer je rekening houdt met de juiste dag, het juiste standje, tijdelijke seksuele onthouding van de man, eetgewoonten aanpast en stress vermindert, zal de kans op een zwangerschap aanzienlijk toenemen. Ook bij vrouwen van boven de 35!

Tip

Is het je gelukt om zwanger te raken? Gefeliciteerd!! Wellicht vind je de volgende artikelen ook interessant om te lezen:

Bron

babypret.net

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren