Wat is Agnes Sorelsoep

Agnes Sorelsoep

Op een koude winteravond of tijdens een feestmaal in de eindejaarsperiode, een bord lekkere soep gaat er altijd wel in. Er zijn tal van soepen die zowel elke dag smaken of die een kerstmenu een feestelijk tintje geven. De Agnes Sorelsoep is er zo één en men ziet ze dikwijls op een menukaart staan. Maar vanwaar komt die soep eigenlijk en hoe kan je ze klaarmaken?

Wie was Agnes Sorel

Agnes Sorel werd in 1422 geboren in Frankrijk. Ze werd bekend als de maîtresse van Karel VII van Frankrijk. Ze was ook een trendsetter aan het Franse hof. Agnes was berucht om haar diepe decolleté met ontblote schouders. Omdat ze de eerste erkende maîtresse was van de koning ontving ze het kasteel 'Beauté' in de buurt van Parijs. Daardoor en ook omwille van haar schoonheid noemde men haar Dame de Beauté.

Agnes Sorel hielp de koning van zijn manische en depressieve buien af zodat hij de kracht vond om de strijd tegen de Engelsen verder te zetten. Na de geboorte van de jongste van hun vier kinderen overleed Agnes. Men vermoedt dat ze werd vergiftigd door kroonprins Lodewijk.

Vanwaar komt de naam voor de soep?

De soep die vernoemd werd naar Agnes Sorel is een kippensoep. Agnes was bekend omwille van haar decolleté. Tijdens een bezoek aan de bisschop zou ooit één van haar borsten vrijgekomen zijn uit een te diep uitgesneden jurk. De stap van ontblote borst naar kippenborst zou één van de verklaringen zijn voor de naam van de soep.

Een meer gangbare uitleg is dat er vroeger vaak lievelingsgerechten van bekende of machtige figuren de naam kregen van die persoon. Stel dat Agnes verzot was op kippensoep, dan werd die soep 'ter ere' van haar gemaakt en ook zo genoemd.

Hier en daar wordt ook beweerd dat de soep helpt om depressies te bestrijden. Waarschijnlijk is het levensverhaal van Agnes daar de oorzaak van. Wetenschappelijke bewijzen zijn er niet voor.

Ingrediënten

Bouillon

  • klassieke soepgroeten (prei, selder, wortel, ui)
  • 1 soepkip
  • kruiden (tijm, laurier, peterselie)

Roux

  • 50 gram boter en evenveel bloem

Afwerking

  • 50 gram gerookte ossentong
  • 1,5 dl room
  • 200 gram verse champignons
  • peper en zout
  • peterselie

Recept

Maak eerst een kippenbouillon. Als je deze zelf maakt zal ze veel sterker en lekkerder smaken dan gekochte bouillon uit een pakje. Laat de soepkip eerst blancheren en laat ze nadien trekken met de soepgroenten en de kruiden. De bouillon moet een tweetal uur trekken. Dan verwijder je het vet. Zeef de soep en bewaar de bouillon en het vlees.

Dan voeg je de roux toe aan de hete bouillon. Deze maak je op voorhand door de boter en de bloem te verhitten en te vermengen. Roer deze goed zodat er geen klonters inzitten. De roux mag koud zijn als je hem aan de bouillon toevoegt. Afkruiden doe je met peper en zout.

Tenslotte voeg je de ossentong en kippeborst (snij deze af van de soepkip) toe, die je in julienne gesneden hebt. Snij de verse champignons ook in een julienne. Laat de bouillon verder koken en voeg de champignons toe. Laat deze zeer kort meekoken, dat is voldoende.

Serveren doe je door de julienne van vlees en champignons in een bord te dresseren, samen met wat opgeklopte room. Giet er de hete bouillon over, besprenkel met wat peterselie en geniet van een heerlijke stevige soep.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren