Wat is Microsoft Surface

Introductie

Microsoft Surface is volgens Microsoft dé nieuwe stap voor de computertechniek: tafels met aanraakscherm voor gemakkelijke interactie. In dit artikel wordt Microsoft Surface eens wat beter bekeken.

Microsoft Surface

Microsoft Surface is heel kort door de bocht niets meer dan een tafel met een ingbouwd beeldscherm en computer.

In werkelijkheid is het veel meer dan dat. Zo heeft de Microsoft Surface een touchscreen waarmee je de computer bedient. Aangezien het beeldscherm het tafelblad is kijk je er van bovenaf op, in plaats van horizontaal zoals bij een normaal beeldscherm.

Het bijzondere aan Microsoft Surface is dat het om een touchscreen gaat dan gebaren herkent. Zo kan je met een handgebaar een foto draaien, vergroten, weggooien, delen met anderen etc.

Het systeem heeft wel wat weg van de film Minority Report waarin Tom Cruise met een soort handschoenen een stel projecties bewerkt. Bij Microsoft Surface kun je zonder handschoenen te gebruiken en zonder muis en toetsenbord het scherm bedienen.

Surface kan uiteraard worden aangesloten op internet waardoor de mogelijkheden enorm veel groter worden. In Google Maps zou je zo van bovenaf ergens op kunnen inzoomen, op Wikipedia direct meer informatie opvragen over de locatie en eventueel een route uitstippelen. Het interessante is dat je hiervoor geen toetsenbord gebruikt zoals men gewend is maar simpele intuïtieve handgebaren.

Interactie met andere objecten

Interactie met andere objecten: zie de bekers met de Tags

Een ontwikkeling in de toekomst is dat de Surface nieuwe apparaten herkent, ermee verbinding maakt en de functionaliteiten van het apparaat deelt. Zo zal je je digitale fotocamera simpelweg op tafel kunnen leggen waarna de Surface automatisch de foto's kopieert en weergeeft. Deze kun je vervolgens bewerken op het scherm. Een mobiele telefoon zal toegang geven tot de contactpersonen, foto's, eventueel GPS systeem etc.

De meest bijzondere functie van Microsoft Surface is dat bepaalde objecten een unieke Tag (label) kunnen hebben. Heeft je glas wijn bijvoorbeeld een Tag en zet je dit glas op tafel, dan geeft de Surface onmiddellijk informatie weer over de wijn: herkomst, samenstelling etc.

Beschikbaarheid

Volgens Microsoft staan er al enkele Surface apparaten in de Sheraton hotels in de VS. In 5 hotels staat een Surface opgesteld waarmee gebruikers kunnen experimenteren. Voor het grote publiek is de Surface nog niet direct beschikbaar wegens de hoge prijs ($5.000-10.000), maar Microsoft verwacht deze prijs snel zal gaan zakken.

Links

Site van Microsoft over Surface: Microsoft Surface

Microsoft Surface in Sheraton hotels: Surface in Sheraton

Youtube Filmpje met demonstratie van Surface: Youtube over Surface

! Dit artikel is eigendom van de auteur Stealth17. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren