Wat is Openleaks

Openleaks

In 2006 werd de website Wikileaks opgericht door de Australische journalist Julian Assange. De site licht momenteel zwaar onder vuur omdat ze belangrijke en geheime documenten online plaatsen. Een voormalig werknemer van Wikileaks heeft omwille van meningsverschillen met Assange besloten om een eigen project op te starten. Deze site zal vermoedelijk de domeinnaam www.openleaks.org krijgen.

Concurrentie

Het is voormalig Wikileaks woordvoerder Daniel Domscheit-Berg die achter het project rond Openleaks zit. Hij zei dat het besluitvormingsproces van Wilikeaks niet transparant was en daarom opstapte als woordvoerder. Dat hij nu een eigen website begint doet echter ook vermoeden dat de man liever voor eigen succes wil gaan. Want Openleaks werkt ongeveer volgens hetzelfde principe als zijn voorganger. Het verschil zit in het feit dat Openleaks niet rechtstreeks online bezwarend materiaal zal publiceren. Openleaks zal een forum bieden aan partnermedia om informatie te ontvangen. Oprichter Bomscheit-Berg omschrijft Openleaks als volgt: "OpenLeaks is een technologisch project met als doel diensten te leveren aan derden die informatie uit anonieme bronnen willen krijgen". Hoe dit concreet zal verschillen van Wikileaks zal blijken bij het verschijnen van de site. Maar de basis blijft hetzelfde en voor de content op de site vissen ze allebei in dezelfde vijver. Beide sites zijn dus elkaars concurrenten en hun succes zal afhangen van de informatie die ze kunnen bekend maken.

Vrijheid van meningsuiting

De klokkenluiders die bepaalde gevoelige informatie aan Wikileaks bezorgden hadden er groot belang bij dat ze anoniem bleven. De gevolgen van zulke handelingen kunnen immers grote gevolgen hebben. Zo zit de oprichter sinds begin december in de cel na een wereldwijde klopjacht. Bij het publiceren van gevoelige informatie trap je altijd wel iemand tegen zijn schenen. In het geval van Wikileaks was dit het geval bij tal van internationale regeringen. Tegen zulk een machtige vijand kun je moeilijk winnen, zelfs niet online. Er wordt vanalles geprobeerd om de site Wikileaks online te houden en velen pleiten ervoor om Assange vrij te laten. Hij heeft immers geen strafbare feiten gepleegd en enkel de waarheid online geplaatst, zo denken zijn sympathisanten. Maar er is ook een andere kant van het verhaal. Bepaalde informatie kan de veiligheid van militairen in oorlogsgebied, of diplomatieke betrekkingen in gevaar brengen.

Openleaks wil kost wat kost vermijden dat hun bronnen bekend raken. Het publiceren van bepaalde namen door Wikileaks was ook één van de redenen voor het vertrek van Domscheit-Berg. Het spreekt voor zich dat de geheimhouding van een bron van levensbelang is voor Openleaks. Wie zou immers zijn reputatie of carrière op het spel durven zetten om geheime informatie te lekken. Als dit anoniem kan gebeuren is het veel aantrekkelijker.

Toekomst

Het succes van Wikileaks is enorm gegroeid op korte tijd. Het was gewoon een kwestie van de juiste gevoelige snaar te raken. Het heeft Wikileaks wel een hoop vijanden opgeleverd met alle tegenwerking die daaruit voortvloeit. De voorstanders van Wikileaks blijven hevig protesteren tegen wat zij pure censuur en een inbreuk op de vrije meningsuiting noemen. Of Openleaks evenveel succes zal kennen moeten we nog afwachten. De toekomst zal mogelijks nog meer gelijkaardige initiatieven brengen. De vraag is of sommige potjes niet beter gedekt blijven...

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren