Wat is de Kanaaltunnel

Inleiding

Algemeen

Wanneer men het goed bekijkt is Groot Brittanië eigenlijk vanaf 1994 geen eiland meer. Raar eigenlijk, maar de Kanaaltunnel verbindt het eiland aan Europa, Folkstone en Calais zijn als het ware aan elkaar vastgezet.

Stappen

Het ontwerp

Al in de tijd van Bonaparte Napoleon waren er, zij het onuitvoerbare, plannen om een vaste verbinding tussen Frankrijk en Engeland te realiseren. Pas nadat Groot Brittanië toetrad tot de huidige Europese Unie zag het de economische belangen in van een tunnel. De Kanaaltunnel wordt ook wel Chunnel (Channel Tunnel) genoemd.

Gekozen werd voor een treintunnel. Een Spoortunnel heeft een kleiner diameter, is smaller en er is minder kans op ongelukken. Het is bekend dat een automobilist ongeveer 16 km door een tunnel kunnen rijden zonder gedesoriënteerd te raken.

De bodemgesteldheid van de zee, waardoor de tunnel gegraven moest worden, waren zeer gunstig. De krijtrotsen en krijtmergel vergen op korte termijn weinig ondersteuning en laten zo min mogelijk water door.

De bouw

Speciaal voor dit project zijn aparte tunnelboormachines gemaakt, van ongeveer 10.000.000 Engelse ponden per stuk. De draaiende boorkop is bevestigd op een bestuurbaar voorschild. Vijzels aan de voorzijde zorgen voor de voortbeweging van de boor. Men begon met boren in december 1987 en in het begin vorderde men langzaam, maar na een tijdje werd er ongeveer 428 meter per week geboord.

Er werd van zowel Franse kant als van Engelse kant gelijk geboord, dus het was een heel nauwkeurig klusje om precies bij elkaar uit te komen en om de tunnel in de krijtmergellaag te houden. Er werden aan beide zijden exacte basislijnen bepaald, De onderlinge posities werden met behulp van satellietsignalen vastgesteld.

Na 38 km “blind” boren was er een afwijking 350 mm horizontaal en 58 mm.

Nadat de tunnels waren uitgeboord, werd begonnen met de aanleg van het spoor, de bovenleiding, ontwateringsysteem en algemene installaties. Eind 1993 werd de tunnel opgeleverd en een goed jaar later reden de eerste treinen onder de zee door.

Leuk om te weten

  • Het boren heeft 3,5 jaar geduurd
  • De tunnel bestaat uit 2 hoofdtunnels van ruim 7,5 meter doorsnee
  • De 2 tunnels liggen 30 meter uit elkaar
  • Tussen deze 2 tunnels loopt een diensttunnel, die na iedere 375 meter met de hoofdtunnels verbonden is
  • De tunnel is in totaal 51,5 km lang
  • Het ligt 37,5 meter onder de zee, minimaal 50 meter diep
  • Er is ongeveer 3.000.000 m³ materiaal weggeboord
  • De drie tunnels hebben een gezamenlijke lengte van 153 km
  • 13.000 arbeiders
  • De tunnel is officieel geopend op 6 mei 1994 door de toenmalige president van Frankrijk, dhr. François Mitterand en de Britse koningin Elisabeth II
  • De tunnel wordt vioor 99 jaar beheert door Eurotunnel
  • Van Brussel naar London duurt de reis 2 uur en 40 minuten

Op 18 november 1996 ontstond er een brand in een trein met auto´s en vrachtwagens. Alle passagiers konden via de diensttunnel gered worden. Zes uur heeft het geduurd voordat de brand geblust is. Een deel van de trein was vast gesmolten aan het spoor.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Writer2. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
spud
28-01-2013
14:05
In bovenstaand artikel:
http://www.leerwiki.nl/Wat_is_de_Kanaaltunnel
staat te lezen:

•Het ligt 37,5 km onder de zee, minimaal 50 meter diep
Dit moet zijn: 37.5m !!!
#2
writer2
24-07-2013
21:06
dank, is aangepast
Reageren