Wat is de Obamobiel

Inleiding

Algemeen

Een nieuwe president van Amerika betekent een nieuwe limousine voor Obama. Hij heeft zijn eigen Obamobiel en niet zomaar één. Het is een limousine (wederom een Cadillac) met de meest verfijnde veiligheidstechnieken. De wagen was voor het grote publiek voor het eerst te zien gedurende zijn inauguratie op 20 januari 2009.

Stappen

De Cadillac en de presidenten

  • De eerste president die een limousine van het merk Cadillac had, was president Woodrow Wilson (president van 1913 tot 1921) in de vroege jaren van de ontwikkeling van de auto. Hij reed voor de 1e keer in zijn limousine door de straten van Boston tijdens de “World War I Victory Parade” in 1919. Na hem volgden vele ambtsgenoten die allen een Cadillac tot hun beschikking hadden met de officiële naam “Cadillac One”.
  • In 1928 werd gedurende de regering van Calvin Coolidge een “Cadillac stadsauto” gebruikt.
  • In 1938, tijdens de regeringsperiode van Franklin D. Roosevelt van 1933 tot 1945, werden er twee Cadillacs convertibles afgeleverd bij de president. De wagens kregen de titels “Queen Mary” en “Queen Elizabeth”, vernoemd naar de grote Oceaan stomers van die tijd. De wagens hadden ieder een lengte van ongeveer 6,25 meter en wogen ieder ongeveer 3.474 kg. Ook de presidenten Harry Truman en Dwight Eisenhower hebben deze wagens gebruikt.
  • In 1953 werd voor de inauguratieparade van Dwight Eisenhower een Cadillac Eldorado in gebruik genomen.
  • Het waren twee presidenten die gebruik hebben gemaakt van de Cadillacs “Queen Mary II” en “Queen Elizabeth II’: John F. Kennedy en Lyndon Johnson. Na de moord op Kennedy was het einde van de cabriolet voor presidenten aangebroken. De auto’s werden in 1968 afgeschreven.
  • In 1983 werd voor Ronald Reagan (president van 1981-1989) een Cadillac Fleetwood limousine en een Cadillac Fleetwood Brougham afgeleverd.
  • In 1993 kreeg Bill Clinton (president van 1993-2001) een Cadillac Fleetwood Brougham Presidential in gebruik.
  • In 2001 ontving George W. Bush (president van 2001- 2008) een nieuw model DTS Presidential en wederom een nieuwe bolide in deze serie in 2004.

De Obamobiel

Ook president Barack Obama heeft een limousine ontvangen in de Presidential serie. De presidentiële limousine heeft een volledig nieuw ontwerp en is een vervolg op de DTS serie, die overigens niet in Europa verkrijgbaar is.

De wagen is gebouwd door General Motors in Detroit. Er rust een beroepsgeheim op de limousine, want er wordt niet prijsgegeven op welke wijze de nieuwste president wordt beschermd. In ieder geval is wel toegegeven dat de wagen kogelvrije ramen heeft en runflat banden. Chemische wapens kunnen de auto niet binnendringen en de communicatie is zo gecodeerd dat de president te allen tijde contact kan houden met wie hij wil. Ook zijn er, voor geval van nood, flessen met bloed aanwezig voor een eventuele transfusie voor de president. De auto heeft al voor zijn eerste rit (tijdens de inauguratie op 20 januari 2009) de bijnaam “The Beast” gekregen.

De limousine met de codenaam “Stagecoach” heeft het presidentiële wapen op de deuren staan. Zit de president in de auto, dan wordt er een presidentiële vlag gevoerd. Zit Obama niet in de wagen, dan voert het de Amerikaanse vlag.

Interessant

  • De wagen heeft ruim € 350.000 gekost
  • De wagen heeft een lengte van 5,50 meter
  • De wagen is 1,75 meter hoog
  • De wagen heeft een 6,5 liter diesel motor
  • Er gaan geruchten dat er 3 van deze wagens zijn, waarvan er 2 regelmatig als afleiding gebruikt gaan worden
  • Alhoewel Obama beloofde hybridewagens te willen inzetten als wagenpark van het Witte Huis, hebben veiligheidsredenen geleid tot de aanschaf van de Cadillac. Tevens was de Cadillac reeds besteld toen Obama tot president werd verkozen.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Writer2. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren