Wat is een harmonie orkest

Muziek

De harmonie. Elke dorp, elke plaats heeft wel een harmonie orkest. In een harmonie orkest zitten voornamelijk muzikanten die een blaasinstrument bespelen. Een harmonie orkest kan heel veel soorten muziek spelen. Popmuziek, klassiek, feestmuziek maar ook hoempapaaaa.

Het brengt mensen tot elkaar. Samen maken zij plezier en zorgen voor leuke evenementen en concerten. Niet alleen de muzikanten en/of musici worden er blij van maar ook de toehoorders.

Instrumenten

Zoals net al is aangegeven spelen er voornamelijk blaasinstrumenten in een harmonie. Naast blaasinstrumenten is er altijd slagwerk aanwezig. De volgende instrumenten kom je over het algemeen tegen in een harmonie orkest. Bedenk wel dat harmonie orkesten zelf ook extra instrumenten toevoegen aan een stuk muziek om het spectaculairder of gewoon mooier te maken. Dit zorgt voor afwisseling en onderscheid.

Houten blaasinstrumenten

  • Piccolo (fluit)
  • Dwarsfluit
  • Hobo
  • Althobo
  • Esklarinet
  • Bes-Klarinet
  • Altklarinet
  • Basklarinet
  • Fagot
  • Contrafagot
  • Altsaxofoon
  • Tenorsaxofoon
  • Baritonsaxofoon

Koperblaasinstrumenten

  • Hoorn
  • Trompet
  • Euphonium of Bariton
  • Trombone
  • Bas-trombone
  • Tuba
  • Marimba

Slagwerk

  • Pauken
  • Kleine trom
  • Grote trom
  • Bekkens
  • Triangel
  • Tom-toms
  • Tam-tam
  • Buisklokken
  • Klokkenspel
  • Xylofoon
  • Vibrafoon

Niet-blaasinstrumenten

  • Contrabas
  • Harp
  • Celesta
  • Synthesizer of Keyboard
  • Gitaar
  • Basgitaar

Dirigent

Het harmonie orkest staat onder leiding van een dirigent. Een dirigent is hier speciaal voor opgeleid. Hiervoor volg je aan het conservatorium de richting 'directie'. Een dirigent geeft niet alleen de maat aan. Hij geeft zijn eigen klank aan een muziekstuk door kleine aanpassingen te doen of juist luid of zacht te spelen. De muzikanten/musici kijken met één oog naar hun bladmuziek en met hun andere oog naar de dirigent. Op die manier doet het orkest wat de dirigent vraagt.

Om dirigent te worden moet je een opleiding volgen. Deze volg je aan het conservatorium. Tijdens deze opleiding wordt er aandacht besteedt aan veel verschillende onderdelen die komen kijken bij het dirigentschap. Je kunt denken aan solfege (gehoortraining), het lezen van een partituur (het boek van de dirigent) en de dynamiek.

Het concours

Tijdens een concours strijden verschillende orkesten uit verschillende steden of dorpen om een prijs. Vaak wordt door deze orkesten een gemeenschappelijk muziekstuk uitgevoerd en een stuk dat door het orkest zelf is gekozen. Het orkest probeert deze stukken zo goed mogelijk te spelen. Een jury beoordeelt het orkest op allerlei facetten. Elk orkest is ingedeeld in een bepaalde klasse. Op die manier speel je als het ware een wedstrijd met teams van hetzelfde niveau.

De muzikanten/musici leven hier maanden naar toe en repeteren dag in dag uit. Zo plannen zij meerdere repetities per week in.

! Dit artikel is eigendom van de auteur PuellaFlava. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren