Wat is een hottub

Hot tub

Een hot tub is een luxe bad voor in de tuin. Na een vermoeiende werkdag is het heerlijk relaxen in het warme water van je hot tub. Onder een sterrenhemel kan je je hele lichaam laten ontspannen. Het warmwaterbad in de buitenlucht is ook zeer goed voor de gezondheid. Een hot tub kan je zowel in de zomer als winter gebruiken. Maar wat is het verschil met een jacuzzi en hoeveel kost zoiets eigenlijk?

Verschil met Jacuzzi

Een hot tub kan je eigenlijk letterlijk vertalen. Het is een heet bad waar je lekker in kan relaxen. Hot tubs worden vaak verward met jacuzzi's of buitenspa's. Een hot tub is rond en gemaakt van hout. Buitenspa's zijn meestal van kunstof gemaakt en nemen meer plaats in. "Jacuzzi" is eigenlijk gewoon een merk van spa's die meestal gebruikt wordt voor dit soort bad. Ook de functie van beide soorten baden is verschillend. Jacuzzi's hebben meer functies. Ze bevatten waterjets voor een watermassage. Vaak wordt er ook gebruik gemaakt van licht en muziek. Jacuzzi's bevatten ook ingebouwde filters en warmtepompen. Een basic hot tub daarintegen is beperkt tot een heet bad met natuurlijk warm water. Wat daar de voordelen van zijn lees je iets verder. Sommige merken van hot tubs gebruiken ook een kunstof wand of ingebouwde waterjets. Dit is eigenlijk geen pure hottub meer maar een buitenspa met een hot tub uitzicht.

Hout en nog eens hout

Een hot tub is meestal gemaakt van red ceder hout. Dit speciale hout houdt de warmte van het water goed vast. Als het nat wordt verspreidt het ook een natuurlijke geur. Het kwaliteitshout is ook vrij van hars of schimmels. Om het water tot een aangename temperatuur te krijgen van 37 graden wordt het water verwarmd door een houtkachel. Op een kleine twee uur is het water lekker warm. Het warme bad in de buitenlucht geeft een zeer natuurlijk gevoel. Het houten bad integreert ook mooi in de natuurlijke omgeving van je tuin.

Voor- en nadelen

Voordelen

Een hot tub is goedkoper in aankoop dan een jacuzzi: voor gemiddeld 2000 euro heb je een kwaliteitsvolle hot tub, zonder extra toebehoren. Vind hier een hottub met interne RVS kachel, banken en trapje.

De aankoop van een kwaliteitsjacuzzi bedraagt gemiddeld 5000 euro. Vind hier een mooie opblaasbare jacuzzi voor 4 personen voor maar 675 euro.

  • Een hot tub verbruikt niets: behalve wat brandhout is er geen extra stroom of energie nodig om je hot tub te verwarmen. Het verbruik van een jacuzzi kan oplopen tot 1000 euro per jaar bij veelvoudig gebruik.
  • Het natuurlijke gevoel, de houtgeur, de stilte en de warmte brengen je sneller tot rust. Een jacuzzi gebruikt bubbels en waterstralers aangedreven door pompen, dit brengt lawaai met zich mee.
  • Een hot tub neemt iets minder plaats in dan een jacuzzi.

Nadelen

  • Een hottub heeft minder functies en technische mogelijkheden dan een jacuzzi. Liefhebbers van bubbels, muziek,... zullen dit missen bij een hot tub. Deze opties kan je weliswaar toevoegen maar dat geeft een minder natuurlijke ervaring.
  • Het water van je hot tub moet je in principe na gebruik verversen. Dit om bacteriën of algenvorming te voorkomen. Het waterverbruik ligt dan vrij hoog. Er bestaan ook filtersystemen maar dan moet je een pomp installeren. Een jacuzzi ververst met een ozonator zijn eigen water.
! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Albert
08-01-2015
19:55
Het hout om een hottub te stoken moet wel goed droog zijn. Met goed droog hout heb je minder rook en krijg je meer warmte. Bij nat hout gaat een groot deel van de energie zitten in het verdampen van het water wat in het hout zit.
Je kan ovengedroogd hout krijgen bijvoorbeeld bij : De Haardhout Handelaar www.dehaardhouthandelaar.nl
Reageren