Wat is een oceaan en hoe ontstaat deze

Inleiding

Als je vanuit de ruimte naar de aarde kijkt lijkt onze planeet blauw. Dat is zo omdat er heel veel water op onze planeet is. Een oceaan heeft heel veel water. Het is eigenlijk een grote zee.

Verschil oceaan en zee

Het verschil tussen een oceaan en een zee is dat een zee kleiner is. Een zee is een stukje van een oceaan. Meestal wordt een zee omringd door land. Een zee wordt bijna altijd verbonden met een oceaan. Tussen een oceaan en een zee zit meestal een smalle doorgang. Deze smalle doorgang wordt een kanaal genoemd. Een paar voorbeelden van zeeën zijn de Zuid-Chinese zee, de Caribische zee, de Middellandse zee, de Beringzee, de Golf van Mexico en de zee van Ochotsk.

Ontstaan van een oceaan

De aarde ontstond ongeveer 4600 miljoen jaar geleden. Toen zat alles nog aan elkaar vast en was er één groot stuk land. Ongeveer 200 miljoen jaar geleden ging het land langzaam scheuren maar er ontstond nog geen oceaan. Ongeveer 65 miljoen later ging het tussen Zuid-Amerika en Afrika enorm veel scheuren en toen ontstonden er al twee oceanen: de Atlantische oceaan en de Indische oceaan. Ongeveer 125 miljoen later ontstond de Noordelijke IJszee en dat is de kleinste oceaan. Omdat de Noordelijke IJszee de kleinste oceaan is noemen we het een zee.

Links

! Dit artikel is eigendom van de auteur Moniek. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
janssens jeroen
26-02-2012
11:42
Ik heb jullie site gebruikt voor mijn spreekbeurt over oceanen en heb er redrelijk wat in terug gevonden.
Ik heb er goed gebruik van gemaakt en vind hem goed opgesteld. Niet te moeilijk, kort en bondig. Heel leerrijk.
Reageren