Wat is een recensie en hoe schrijf ik er één

Inleiding

Wanneer u een boek heeft gelezen wilt u misschien eens uw mening uiten, andere mensen laten weten hoe u het boek vond of hen aandraden het al dan niet te lezen. Dit gebeurd meestal in een recensie, maar wat is een recensie precies en vooral: hoe maak ik een goede recensie.

Algemeen

De betekenis van een recensie in "Van Dale" luidt als volgt:beoordeling, kritische beschouwing ve boek, voorstelling, film enz. Het is dus een bespreking van een boek en dergelijke waarin u uw eigen mening weergeeft.

Opbouw

Een recensie is vaak opgebouwd in de volgende drie delen:

  1. Een vrij objectieve bespreking van de inhoud van het boek,... Soms wordt ook iets meer gezegd over de schrijver.
  2. Uw persoonlijke mening, wat u van het boek vond
  3. Een eindconlcusie, alle positieve en negatieve elementen nog eens in het kort op een rijtje zetten.

Tips voor een goede recensie

  • Maak een recensie niet te ingewikkeld, maak dat mensen die het boek niet gelezen hebben alles begrijpen.
  • Zorg voor een verzoregde zinsbouwen gebruik niet te veel "ik", dit komt vaak storend over.
  • Let zeer goed op voor spellingsfouten.
  • Nuanceer uw mening
  • Schrijf bondig, bespreek verschillende argumenten en concentreer je niet op één aspect.

Links

http://nl.wikipedia.org/wiki/Help:Tips_voor_het_schrijven_van_een_goed_artikel

! Dit artikel is eigendom van de auteur Siebald. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren