Hooggewaardeerd

Wat is een solid state disk of SSD

Introductie

De meeste netbooks en sommige laptops worden geleverd met een Solid State Disk. Een wat? Dit is een speciaal type harde schijf die afwijkt van de normale typen. In dit artikel uitleg over de Solid State Hard Disk.

Solid State Hard Disk (SSD)

Een normale harde schijf (hard disk) in een computer is een kastje met daarin een aantal schijven. Deze schijven

Een Solid State Disk

hebben een grote capaciteit aan opslag. Op de schijf wordt behulp van een laser data geschreven en gelezen. Dit is heel in het kort hoe een normale harddisk werkt. Het nadeel van dit systeem is dat behoorlijk veel stroom vraagt, niet altijd even snel is en dat het veel ruimte inneemt.

Tegenover de normale harddisk staat de solid state hard disk. Deze werken in feite hetzelfde als een USB-stick: geen draaiende delen, in tegenstelling tot de traditionele harde schijven. Bij sommige doorzichtige USB-sticks zie je enkel een soort chip zitten. Dit is de opslag. Het RAM (Random Access Memory) van de computer werkt hetzelfde: snel geheugen, maar vaak niet al te groot in opslagcapaciteit.

Een Solid State Hard Disk is in feite niets meer dan een zeer sterk uitgebouwde USB-stick; het zijn veel opslagmodules zoals de USB-stick deze ook gebruikt. Hierdoor zijn er geen bewegende delen wat de schijf minder kwetsbaar maakt. Wel blijft de opslagcapaciteit beperkt. Dit maakt ze ook aantrekkelijk voor netbooks.

Voordelen

SSDs zijn kleiner dan normale schijven

De voordelen van een solid state hard disk is onder andere de hoge snelheid: aangezien het in feite hetzelfde type geheugen gebruikt als RAM geheugen kan er zeer snel van gelezen en op geschreven worden. Dit werkt dus ideaal.

Ook zijn deze hard disks minder kwetsbaar: er zijn geen bewegende delen (in tegenstelling tot de schijven en de laser van een normale hard disk). Als je een normale hard disk per ongeluk laat vallen terwijl hij in beweging is dan kan je hem meestal afschrijven. Bij uitgeschakelde stand is er nog een kans dat de schijf het overleeft. Solid State Hard disks hebben hier geen last van. Het is niet zo dat je nu je netbook van grote hoogte kan laten vallen om dit te testen, maar probeer het maar eens met een USB-stick. Als die van een meter hoogte van dan zal hij het gemakkelijk overleven.

De Solid State Hard Disks zijn ook mooi stil. Wederom komt dit doordat er geen bewegende delen inzitten. Een normale schijf hoor je meestal tikken of ratelen als hij aan staat. Een solid state disk hoor je niet.

Voor netbooks en sommige laptops is het voordeel ook dat de solid state harddisks niet groot zijn. Hierdoor kan de laptop zelf ook klein blijven.

Nadelen

Het zou mooi zijn als de solid state harddisks enkel voordelen hebben over normale schijven, maar dit is helaas

Let op de kleine modules. Het lijkt op het inwendige van een USB-memorystick

niet zo.

Zo heeft een SSD (Solid State Disk) minder opslagcapaciteit dan een normale schijf. Hoe groter de opslagcapaciteit, hoe duurder de schijf. Dit geldt voor normale harddisks ook, maar in veel mindere mate.

Verder zijn de SSDs ook een stuk duurder dan de normale schijven. De productiekosten liggen hoger waardoor de schijven een stuk prijziger zijn de normale schijven.

Een ander nadeel is dat de SSDs ook stroom blijven gebruiken als de computer uit staat. Het geheugen blijft stroom vragen, in tegenstelling tot een normale harddisk die helemaal uit is als er geen activiteit is.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Stealth17. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren