Wat is job hopping

Job Hopping

Job.jpg
Job hopping betekent dat je als werknemer regelmatig van job verandert. In de vorige eeuw bleef een meerderheid van de werknemers zijn hele leven bij dezelfde firma aan het werk. Studies tonen nu aan dat de jonge werknemers de dag van vandaag gemiddeld voor tien verschillende werkgevers werkten. Op het eerste zicht staat zo'n jobvariatie en ervaring mooi op je cv. Maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Hier volgen enkele tips waar je op moet letten.

Waarom jobhoppen?

Jobhoppen kan verschillende redenen hebben. De belangrijkste reden is dat werknemers zichzelf kunnen verbeteren. Als ze elders meer kunnen verdienen of meer ervaring kunnen opdoen, is de overstap vaak snel gemaakt. Door andere ervaringen op te doen en nieuwe taken uit te voeren verhoog je ook je capaciteiten. En wie weet ontdek je wel verborgen talenten. Naast het verbeteren van je loon en ervaring kunnen ook extralegale voordelen een rol spelen. Flexibele uren, een dienstwagen, telefoonvergoeding,..., als de werknemer er maar voordeel uit haalt overweegt hij een overstap. Soms spelen ook sociale redenen mee, iemand die kiest voor een betere werksfeer of juist omwille van een slechte sfeer opstapt.

Voordelen

Jobhoppen wordt vaak gedaan om financiële of extralegale voordelen te bekomen. Ook stijgen op de sociale ladder of een hogere functie spelen vaak een belangrijke rol. En bij de juiste vaardigheden kan je op een ander vaak ook een betere verloning krijgen.

Maar ook je persoonlijke en professionele ervaring vaart er wel bij. Als je met veel verschillende bedrijven en collega's moet samenwerken vergroot je sociale netwerk. Zo kan je belangrijke relaties vormen een potentiële klanten werven. Ook je ervaring in verschillende bedrijven en een variatie qua jobinhoud verrijken je persoonlijk profiel.

Ten slotte heb je na verschillende jobs uitgeoefend te hebben een beter zicht op wat de arbeidsmarkt te bieden heeft. Zo ben je misschien weer een stap dichter bij je droomjob.

Nadelen

Wanneer een werkgever vaststelt dat je vaak van job wisselt dan kan hij ervoor vrezen dat je wispelturig bent. Hij zal ook minder geneigd zijn om je aan te nemen omdat je misschien binnen een jaar toch weer vertrekt. Bereid je daarom goed voor op een gesprek, en geef de juiste motivatie. Spreek zeker nooit slecht over je vorige werkgever.

Heb je leiderschapsambities of wil je de top van een bedrijf bereiken kan jobhoppen nadelig zijn. Om een topfunctie uit te oefenen moet je immers een bedrijf grondig kennen en er al enkele jaren actief zijn. Zo krijg je ook meer doorgroeimogelijkheden.

Conclusie

Als je regelmatig van job wisselt, om welke reden dan ook, zorg ervoor dat je de juiste motivatie kan geven bij een nieuwe sollicitatie. Je nieuwe baas mag niet de indruk krijgen dat je een man of vrouw bent die snel uitgekeken is op een job. Een werkgever zal dan minder snel geneigd zijn om in je te investeren naar de toekomst toe. Probeer in je cv en tijdens een sollicitatiegesprek je jobhopping als een pluspunt uit te spelen en je carrière zal er wel bij varen.

! Dit artikel is eigendom van de auteur Lilalollie. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren