Hooggewaardeerd

Wat is mindmapping

Inleiding

Kort gezegd is mindmapping een tool om abstracte ideeën en relaties zichtbaar te maken. Door ideeën weer te geven in een soort grafische boomtekening kan je afhankelijkheden en relaties weergeven en onderscheiden.

Wanneer kan je het gebruiken?

Mindmapping kan je bijna altijd gebruiken als een idee of concept nog niet helemaal duidelijk is. Praktische voorbeelden waarin mindmapping handig is om te gebruiken:

  • tijdens het studeren
  • tijdens thuis werken
  • tijdens het brainstormen
  • om complexe problemen op te lossen of leren te begrijpen
  • om relaties tussen personen aan te geven

Voordelen

Er zijn legio voordelen bij het gebruiken van mindmaps, je kan ze vooral vinden in de zakelijke sfeer, echter persoonlijk kunnen ze erg handig zijn!

Tools

Op internet zijn er vele programma's te verkrijgen die je hierbij kunnen ondersteunen, een betaald voorbeeld hiervan is OneNote van Microsoft. Vele gratis programma's zijn gericht op het nabootsen van OneNote. Hiermee kan je bestanden, plaatjes, relaties etc in een pagina zetten, het is dus een soort powerpoint of illustrator met de extra capaciteit om hele bestanden erin te zetten.

Echter werkt in een groepsessie een whiteboard stukken beter!

Tips

  • Gebruik kleurtjes en denk als een kunstenaar, werk dus in lagen!

! Dit artikel is eigendom van de auteur Hotdog. Gebruik van deze informatie is niet toegestaan zonder toestemming van deze auteur. Raadpleeg onze Algemene Voorwaarden voor meer informatie of neem contact op met de auteur.
Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren