Wat kun je beter niet eten tijdens de zwangerschap

Voeding tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is het van groot belang om extra op je voeding te letten. De foetus in je buik groeit namelijk van hetgeen jij eet. Hierdoor zijn voldoende vitamines en mineralen erg belangrijk voor een gezonde ontwikkeling en groei van de baby. Groenten, fruit, vlees, vis, zuivel, granen etc. bevatten bouwstenen die onmisbaar zijn voor een gezonde ontwikkeling van het lichaam van zowel moeder als baby. Vaak wordt gedacht dat je moet eten voor twee als je zwanger bent, maar dit is niet noodzakelijk het geval. Vaak leidt dit alleen tot extra kilo's die je er moeilijk af krijgt na de bevalling! Bovendien kan te veel eten en verkeurde keuzes maken omtrent voeding gevaren opleveren voor de baby. Onderstaande voedingsmiddelen kun je beter voorkomen tijdens de zwangerschap.

Wat niet eten tijdens de zwangerschap?

  • Rauwe melk. Rauwe melk is niet gepasteuriseerd en kan besmet zijn.
  • Rauw vlees zoals filet american, tartaar, biefstuk, rosbief, fricandeau, ossenworst en niet doorbakken vlees zoals gehakt, kalkoen, kip en varkensvlees. Rauw vlees kan ook besmet zijn en dit kan leiden tot afwijkingen bij de baby.
  • Rauwe groenten die niet goed gewassen zijn. Probeer groentepaketten te vermijden en snijd zelf verse groente.
  • Vermijd lever, leverpastei, leverworst en paté. Deze bevatten namelijk een zeer hoge dosis vitamine A en een teveel van deze vitamine is schadelijk voor een ongeboren baby.
  • Zoute voedingsmiddelen zoals zoute sticks, chips, soep uit blik, kant-en-klaar maaltijden, ontbijtspek, rauwe ham, salami, snijworst, pizza, rookworst etc. Deze voedingsmiddelen zitten vol zout en dit moet je vermijden tijdens de zwangerschap, omdat je anders last kunt krijgen van een te hoge bloeddruk. Hiermee breng je zowel jezelf als je ongeboren baby in gevaar. Wees tevens ook voorzichtig met zoethout en drop!
  • Alles wat veel suiker bevat, zoals snoepgoed, taart, ijs, chocola, koek en natuurlijk suiker zelf dien je te vermijden. Tijdens de zwangerschap zijn veel vrouwen namelijk gevoeliger voor diabetes.
  • Wees voorzichtig met kaas en dan met name met zachte kazen die rauwe melk bevatten. Let daarom goed op de verpakking bij het kopen van kazen.
  • Dat je geen alcohol moet drinken wanneer je zwanger bent, weet iedereen wel. Maar wees echter ook voorzichtig met bombons, taarten en koekjes die alcohol bevatten etc.! Door alcohol te nuttigen tijdens de zwangerschap, verhoog je de kans op afwijkingen bij de baby!
  • Rauwe vis en schaaldieren zoals haring en sushi moet je vermijden vanwege de risico op salmonella vergiftiging.
  • Rauwe eieren dien je absoluut te vermijden, omdat ook deze de kans op salmonella vergiftiging verhogen. Nu zul je waarschijnlijk niet uit jezelf snel een rauw ei consumeren, maar wees voorzichtig met salade dressings omdat hierin vaak rauwe eieren verwerkt zitten.
  • Je kunt gerust koffie blijven drinken tijdens de zwangerschap, maar wees hierin wel gematigd. Drink hooguit 3 à 4 koppen koffie per dag omdat een teveel aan cafeïne schadelijk kan zijn voor de ongeboren baby.

Een gezonde voeding tijdens de zwangerschap

Lees ook het artikel Gezond zwanger, wat moet ik eten? voor informatie over gezonde voeding tijdens de zwangerschap!

Bron

infonu.nl - wat wel en niet te eten/drinken/doen tijdens je zwangerschap

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren