Wat moet je doen als je zenuwachtig bent voor een presentatie

Zenuwachtig voor een presentatie?

Uit onderzoek is gebleken dat presenteren voor een groep mensen wereldwijd één van de grootste angsten van mensen is. Hierdoor is het misschien niet mogelijk om de angst helemaal weg te nemen voor een presentatie, maar er zijn wel maatregelen die je kunt treffen om de zenuwen flink te reduceren. Hieronder staan effectieve tips die ervoor zorgen dat je voortaan met meer zelfvertrouwen zult presenteren.

Tips om minder zenuwachtig te zijn bij presentaties

  • Zorg ervoor dat je van tevoren weet in wat voor ruimte je zult presenteren en hoeveel personen (en wat voor personen, denk hierbij o.a. aan leeftijd, functie etc.) er aanwezig zullen zijn. Wanneer je al een indruk hebt van de omgeving, zal je merken dat je je beter kunt voorbereiden en hiermee zul je veel zelfverzekerder de ruimte binnen stappen. Bovendien kun je de presentatie en vormgeving goed aanpassen aan je publiek.
  • Ben je het gewend om altijd een-op-een gesprekken te voeren met mensen? Spreek dan eens meerdere mensen tegelijk aan! Zie je een groep mensen staan waarvan je iemand kent? Loop naar die persoon toe en spreek gewoon de hele groep aan in plaats van alleen de persoon die je kent. Je zult merken dat je meestal vrolijke reacties krijgt waardoor je in het vervolg meer zelfvertrouwen zult hebben en gemakkelijker tegen meerdere mensen tegelijk durft te praten.
  • Bereid de presentatie goed voor. Als de stof goed in je hoofd zit, zul je minder bang zijn om een black out te krijgen en zul je zekerder aan de presentatie beginnen. Het beste is om de presentatie alvast te oefenen met bijvoorbeeld een vriend(in). Presenteer in het bijzijn van een vriend(in) en vraag achteraf om feedback. Vraag de vriend(in) om je o.a. te beoordelen op taalgebruik, lichaamshouding en inhoudelijk op de presentatie zelf.
  • Vind je het eng om te presenteren omdat je niet graag de hele tijd zelf aan het woord bent? Zorg dan voor een wat meer interactieve presentatie! Dit kun je heel gemakkelijk doen, door je publiek tijdens de presentatie vragen te stellen. Stel hierbij wel relevante vragen zodat je ook iets met het antwoord kunt. Voorbeeld: houd je een presentatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen? Vraag je publiek dan bijvoorbeeld welke ondernemingen zij kennen die aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen. Dit is slechts een voorbeeld, maar je kunt hiermee zo creatief zijn als je zelf wilt. Door het publiek al aan het begin van de presentatie vragen te stellen, zullen anderen ook aan het woord zijn. Je zult merken dat je hierdoor wat meer tot rust komt omdat je merkt dat je toehoorders actief bezig zijn met het onderwerp.

Tot slot

Er zijn meerdere factoren die bijdragen aan meer zelfvertrouwen tijdens presentaties. Wanneer je je goed hebt voorbereid en weet wat je kunt verwachten, zal de ergste spanning afnemen. Onthoud dat er wereldwijd miljoenen mensen zijn die nerveus worden van een presentatie en dat je steeds minder zenuwachtig zult zijn naarmate je vaker presenteert en groepen mensen aanspreekt!

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
#1
Naja
25-04-2012
21:23
Naja zeg, ik heb een 8 door deze tips, bedankt!
#2
tessa
18-02-2016
12:43
ik ben echt super blij met deze tips heb nu gewoon een 10 voor mijn presentatie
Reageren