Wat wil je weten over de kweepeer

Wat kan je doen met kweepeer?

De kweepeer is een vrucht die o.a. wordt gebruikt als, luchtverfrisser en als medicijn. Lees hieronder hoe je de kweepeer als natuurlijke luchtverfrisser kunt gebruiken en bovendien vind je een heerlijk recept met kweepeer.

Kweepeer als luchtverfrisser

Wilt u een natuurlijke luchtverfrisser gebruiken? Leg dan een aantal kweeperen op een schaal en uw huis ruikt de hele dag weldadig en aangenaam. De goudgele kweeperen geven een heerlijke frisse, zoetzure geur af.

De Romeinen maakten vroeger zelfs parfum van kweepeer en de Victoriaanse dienstboden hadden deze bijzondere vruchten altijd wel in hun linnenkast liggen.

De kweepeer is de symbolische vrucht van de Griekse Aphrodite, godin van de liefde en schoonheid. De kweepeer staat voor geluk, liefde en vruchtbaarheid. Dit is de reden waarom jonge Griekse meisjes vroeger, nog voor de jaartelling, een kweepeer aten vlak voor het huwelijk.

Recept kweepeer toetje

Ingrediënten kweepeer toetje

  • 2 kweeperen
  • schepje suiker
  • bakje magere kwark

Een lekker en gezond toetje is nooit weg. In plaats van kwark kan je ook ijs gebruiken. Dit toetje heeft een rijke smaak en bevat veel eiwit (maar weinig vet!)Kweeperen zijn licht weeig van smaak, dat combineert goed met het frisse van kwark of ijs. Voor een slank toetje kan de kwark of ijs ook worden weggelaten.

Bereiding kweepeer toetje

  1. Schil de kweeperen en snijd ze in vieren.
  2. Verwijder het klokhuis van de kweeperen.
  3. Snijd de kwarten vervolgens in drieen.
  4. Zet een pan met een anti-aanbaklaag op een licht vuurtje.
  5. Vul deze pan met ongeveer een duimdikte aan water.
  6. Zodra het water kookt, voeg je een schepje suiker toe.
  7. Even goed doorroeren en je hebt een heel lichte suikersiroop.
  8. Voeg de kweeperen toe en laat het op een zacht pitje rustig pruttelen.
  9. Laat de kweeperen afkoelen in de koelkast.
  10. Vorm met de peertjes een cirkel op een dessertbord.
  11. Je zult zien dat je veel kweepeer over hebt. Maak daarom een cirkel van enkele lagen.In het midden houd je dan een gat over.
  12. Vul dit gat met de magere kwark. De stukjes kweepeer kunnen in de kwark worden gedoopt. Als je de kweepeer vervangt door ijs, kun je het ijs beter in een schaaltje in het midden plaatsen omdat de ijs vrij snel zal beginnen te smelten.

Tips voor kweeperen

  • Als je de pitten van de kweeperen kookt, ontstaat er een slijmerige gelei, vol met pectine. Deze gelei werkt goed tegen gesprongen lippen en kloofjes in de handen.
  • Op deze website vind je veel meer informatie over de kweepeer!
  • Kweeperen kunnen niet rauw worden gegeten. Ze moeten altijd gekookt, gestoofd of gebakken worden alvorens ze te eten.
  • Kweeperen smaken fantastisch en laten het huis heerlijk ruiken. Maar kweeperen zien er daarnaast ook mooi uit. Leuk je huis wat op in de herfst door kweeperen in een schaal of bak op tafel te plaatsen. Voor een extra kleurrijk resultaat kun je de kweeperen ook met andere vruchten combineren zoals appels, grapefruits, sinaasappels, citroenen en gewone peren (Zie afbeelding hiernaast).

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren