Wat zijn de meest gezonde en lekkere snacks

Gezonde en lekkere snacks

Snacks spelen een belangrijke rol binnen een gezonde en evenwichtige voeding. Een snack helpt immers om het energieniveau stabiel te houden tussen de maaltijden door. Hierdoor kun je je beter concentreren en de productiviteit verhogen. Tevens zal je je energieker en vrolijker voelen. Maar je moet hierbij wel aandacht besteden aan de soort snack waar je voor kiest. Fruit, groenten, zuivel, noten of volkoren koeken zijn voorbeelden van slimme keuzes wat snacks betreft. Hieronder zie je een overzicht van de meest gezonde snacks onder de 100 calorieën!

Overzicht van de gezondste snacks

Snack

Aantal calorieën

Positieve effecten op het lichaam

Peer en een plakje kaas

100

Peren zijn zeer gezonde vruchten omdat ze stress reduceren en voor een beter geheugen zorgen. Zuivelproducten dragen bij aan een mooie huid en glanzend haar en nagels.

Gekookt ei en een wortel

100

Eieren en wortels voorkomen oogziekten en bevatten daarnaast veel vitamine A.

Sneetje roggebrood met lichte smeerkaas en 2 vijgen

100

Vijgen zijn een goede bron van kalium, voedingsvezels en calcium. Ze helpen de bloeddruk te reguleren en kunnen obstipatie en maagproblemen doen verminderen. Bovendien stimuleren ze de vetverbranding!

100 ml magere yoghurt met 5 el volkoren granen en 5 el zaden van de granaatappel

100

Granaatappel is een uitstekende bron van vitamine A, C en E en foliumzuur. Bovendien helpt granaatappel de bloedcirculatie te verbeteren en zelfs kanker te voorkomen. Volkoren granen zijn laag in vet en calorieën en zijn rijk aan voedingsstoffen en vezels.

50 g havermout

100

Haver is een goede bron van oplosbare en onoplosbare vezels. Een dagelijkse portie haver kan de bloedstroom en bloeddruk verbeteren. Daarnaast heeft haver veel andere voordelen voor de gezondheid, zoals verlaging van het cholesterol. Hierdoor neemt het risico op diabetes af.

2 eetlepels pompoenzaden

95

Pompoenpitten zijn een van de meest voedzame zaden en zijn een natuurlijke bron van koolhydraten, aminozuren en onverzadigde vetzuren.

Appel en een cracker met pindakaas

100

Appels hebben veel voordelen voor de gezondheid, zoals: vermindering van het risico op kanker, hart-en vaatziekten en astma.

1 plakje ontbijtkoek

95

Ontbijtkoek is relatief laag in calorieën en vetten en rijk aan vezels en vitaminen. Ontbijtkoek is daarom een vrij gezonde optie voor een zoete snack.

Banaan

100

bestaan voornamelijk uit vezels en suikers (glucose, fructose en sacharose) en zijn daarom een goede bron van energie. Ze bevatten ook kalium, ijzer en vitamine B6.

3 plakjes watermeloen

60

Watermeloen is rijk aan lycopeen, anti-oxidanten en B vitamines, vitamine A en C, kalium en vezels.

Appel

50

Appels bevatten geen vet of cholesterol, bevatten meer pectine (natuurlijke vezels) dan alle andere vruchten. Appels verminderen de kans op darmkanker en een hoge bloeddruk.

Zal ik afvallen door gezonde snacks te eten?

Ja en nee! Dit hangt geheel van je leefstijl en voedingspatroon af. Het is natuurlijk van belang om te kiezen voor gezonde snacks, maar te veel gezonde snacks kunnen uiteraard ook resulteren in overtollige kilo's. Kies daarom voor een gezond en uitgebalanceerd eetpatroon met niet meer dan zo'n 4 à 5 gezonde snacks per dag. Naast gezonde voeding, is voldoende lichaamsbeweging ook zeer belangrijk. Om een gezond gewicht te behouden is het meestal noodzakelijk om dagelijks minimaal een half uur te bewegen.

Tip

Lees ook het artikel Hoeveel calorieën wil je verbranden?

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren