Weerstand verhogen

Weerstand verhogen

De weerstand verhogen, je hoort er tegenwoordig veel over. Maar wat zijn de beste manieren om je weerstand te verhogen? Heb je er werkelijk hulpmiddelen van buitenaf voor nodig om de weerstand te verhogen of is dit slechts een fabeltje en kun je op andere manieren ook je weerstand verhogen?

Wat is weerstand?

Als je een goede weerstand hebt, functioneert je afweersysteem heel goed. Dankzij dit afweersysteem, ofwel de mate waarin je immuunsysteem goed functioneert, is ons lichaam in staat om weerstand te bieden tegen invloeden die van buitenaf komen. Als dit verminderd is, zul je merken dat je lichaam slechter presteert. Daarom is het belangrijk om je weerstand te verhogen.

 Voeding

Voedingstips voor een betere weerstand

  • Je hebt hem al vaker gehoord, maar probeer 2 liter water per dag te drinken
  • Groenten en fruit leveren veel  vitaminen
  • Vezels zijn erg goed voor je darmflora. 70% van jouw weerstand wordt binnen de darmen bepaald. Eet daarom voldoende vezelrijk voedsel, zoals brood, noten en peulvruchten
  • calcium
  • Zink
  • IJzer
Variatie

Het beste voor een hogere weerstand is om gevarieerd en regelmatig te eten. Maar omdat we vaak gehaast zijn schiet het er nog weleens bij in. Maar probeer toch aan die 3 maaltijden per dag te komen, en niet meer dan 4 tussendoortjes

Vitamines

  • Vitamine C is een echte weerstandsvitamine. Deze stimuleert de vorming en voorkomt beschadiging aan de witte bloedcellen. Ook kan een verkoudheid eerder weggaan door vitamine C.
  • Vitamine A is goed tegen infecties. Het zorgt er ook voor dat we altijd voldoende witte bloedcellen hebben. Deze zijn onderdeel van het afweersysteem.
  • Vitamine B6 zorgt voor een optimale conditie van onze lymfeklieren en daarmee ook voor voldoende witte bloedcellen.
  • Vitamine D stimuleert specifieke cellen van ons afweersysteem en kan op deze manier de ontwikkeling van de auto-immuunziekten onderdrukken. Onder invloed van het zonlicht wordt de vitamine D aangemaakt in onze huid. In de winter is de aanmaak ervan uiteraard minder omdat we minder buiten komen, het minder lang licht buiten is en de huid meer bedekt is door kleding.
  • Vitamine E beschermt de cellen van ons afweersysteem door de wanden van deze cellen te beschermen tegen beschadiging.

In welke voedingsmiddelen komen deze vitamines voor?

  • Vitamine A: halvarine, margarine, lever en melkproducten
  • Vitamine B6: banaan,  bruin brood en aardappelen
  • Vitamine C: kiwi, broccoli, spruitjes, aardappelen, citrusvruchten en paprika  
  • Vitamine D: vette vis, ei, margarine en halvarine
  • Vitamine E: ei, noten, pindakaas en zonnebloemolie

Beweging

Sport is erg goed voor een hoge weerstand omdat je bloedsomloop verhoogd wordt en hierdoor gaat je hart krachtiger kloppen. Een half uurtje per dag bewegen is al genoeg om aanzienlijke verbeteringen t.o.v. een hoge weerstand te realiseren. Probeer zo min mogelijk de auto te gebruiken, en gebruik de trap in plaats van de lift. Op deze manier kom je al snel aan een half uurtje beweging per dag en hoef je in principe niet specifiek aan een bepaalde sport te doen.

Ontspanning

Stress is erg slecht voor een hogere weerstand. Probeer je stress daarom zo veel mogelijk te beperken. Neem voldoende tijd voor ontspanning en je zult merken dat je je weerstand zult verhogen. Probeer een leuke hobby te vinden of een andere manier om je hoofd leeg te maken van alle spanning.

Tip: Meditatie.

Nachtrust

Goed slapen is erg goed voor een hogere weerstand. Tijdens je slaap krijgt het lichaam eindelijk de kans zich te herstellen en volledig tot rust te komen. Probeer acht uur slaap per nacht te krijgen. Nachtrust is ook belangrijk voor je geheugen, gemoedstoestand en vitaliteit. Dus je zult niet alleen je weerstand verhogen, maar je ook beter voelen.

Een extraatje?

Een extra ondersteuning voor een hogere weerstand kan natuurlijk geen kwaad. Door het binnenkrijgen van meer goede bacteriën, krijgen slechte bacteriën minder kans. Niet is dit alleen beter voor een hoge weerstand, maar ook voor de stoelgang en voor meer evenwicht binnen de darmflora. Actimel heeft een ruim assortiment met hulpmiddelen voor een hogere weerstand. Veel succes met het verkrijgen van een hogere weerstand!

Antwoord niet gevonden?
Aangepast zoeken
Gerelateerde artikelen
Beoordelen
+
Beoordeling
Uw
waardering
?
-
Reacties
#
01-01-1970
01:00
Reageren